Kursy Pythona w kioskach od Komputer Świata i BDM

Od paru tygodni w kioskach i stoiskach z prasą dostępne są dwie książki/poradniki dotyczące programowania w Pythonie - Biblioteczka Komputer Świat - Python, kurs programowania na prostych przykładach oraz w wybranych sklepach - BDM's Manual - The Essential Coding Manual. Czy są warte zakupu? Sprawdźmy to.

Komputer Świat - Python, kurs programowania na prostych przykładach

Komputer Świat - Python, kurs programowania na prostych przykładach

Książka jest dość powszechnie dostępna - widziałem ją w Empiku jak i mniejszych salonach z prasą. Kosztuje 16,90 zł i zawiera płytę DVD. Można kupić też wersję elektroniczną. Książka liczy sobie 104 strony a płyta DVD zawiera Pythona 2.7, 3.7, Eclipse, PyCharma w wersji Community, edytor Notepad++, Atom, Sublime, Visual Studio Code a także Panda3D.

Książka zaczyna od zapoznania czytelnika z środowiskiem Pythona i narzędziami z jakimi jest dostarczany. Kwestia wersji 2/3 też jest poruszana a zawarty w książce kod pisany jest pod Pythona 3.

Książka ma za zadanie przyciągnąć uwagę, wywołać efekt wow tak więc po krótkim wprowadzeniu do składni Pythona trafiamy do aplikacji okienkowej stworzonej dzięki modułowi tkinter by przeskoczyć do bardziej zaawansowanej jej wersji stworzonej w pyGame. Na koniec trochę animacji 3D dzięki Panda3D. Całość napisana jest w stylu Komputer Świata - mały akapitów tekstu opisujących konkretną czynność, fragment kodu, czy zdarzenie. Tekst ten uzupełniany jest zrzutami ekranu czy krótkimi fragmentami kodu. Całość powinna być zrozumiała dla początkującego programisty. Artykuły nawet prezentują błędy na jakie można natrafić.

Co do stylu kodu to można przyczepić się do skracania nazw zmiennych (cz, rend) co może być podyktowane limitem szerokości (dwie wąskie kolumny, styl wydawnictwa). Kod pisany jest po polsku, co biorąc pod uwagę grupę docelową nie powinno dziwić, może jednak wpoić złe praktyki i zły styl pisania kodu o ile ktoś będzie chciał kontynuować programowanie na bazie tego i podobnych podręczników.

Spis treści

Spis treści

Cena jest bardzo dobra, popularyzacja Pythona też całkiem udana i jeżeli ktoś chce się wkręcić w Pythona czy ogólnie programowanie to mógłby zacząć od tej pozycji (lub wybrać kursy dostępne w Internecie). Zawsze mogło by być lepiej, czy więcej treści, ale celem tej książki jest też dotarcie do nowych osób, do których inne kursy nie dotarły.

Fragment kursu PyGame

Fragment kursu PyGame

The Essential Coding Manual

The Essential Coding Manual

Ten anglojęzyczny podręcznik dostępny jest w Empiku i pewnie w innych wybranych sklepach. Można zamówić go też przez Internet. Cena w Empiku to 89zł. Książka zawiera 190 kolorowych stron w dużym i czytelnym formacie. W odróżnieniu od pozycji Komputer Świata treść lekcji podzielona jest na kroki zawierające krótki opis, fragment kodu i np. zrzut ekranu z efektów jego wykonania. Jako że format jest większy całość zawarta jest w jednym boksie przez co przechodzenie do kolejnych punktów jest płynniejsze.

Jeżeli chodzi o zawartość merytoryczną to mamy bardzo podobne wprowadzenie do Pythona, jest trochę więcej omówionych elementów języka, do tego tkinter, pygame ale też praca na plikach, czy uwzględnianie trzech systemów operacyjnych - MS Windows, Mac OS i Linuksa. Treść kroków zawiera mniej omówień w porównaniu do KŚ, bardziej na zasadzie masz kod - wykonaj kod - to jest wynik - krótkie uzasadnienie. Ten podręcznik wymaganie nieco więcej zaangażowania od czytelnika ale też prezentuje więcej informacji. Prezentowany kod nie jest na ogół skomplikowany więc prezentowanie poprzez efekt powinno się sprawdzać.

Oprócz Pythona mamy podobne wprowadzenie do C++, co też może być poręczne i przydatne, szczególnie gdyby ktoś później trafił na np. Arduino (choć dostępne są tanio książki wprowadzające do Arduino). Całość zamyka tworzenie skryptów w Bashu pod Linuksem.

Spis treści

Spis treści

Przy cenie 89zł nie będzie to rozchwytywany podręcznik. Zawsze można argumentować za darmowymi czy tanimi kursami w sieci, czy nawet wideokursami na YouTube niemniej jeżeli ktoś preferuje wersję papierową i przegląd programowania i narzędzi dla różnych systemów operacyjnych to ten podręcznik będzie w miarę dobry.

Przykładowa lekcja

Przykładowa lekcja

Należy pamiętać że obie pozycje służą do wprowadzenia czytelnika w świat programowania. Po przerobieniu zawartych w nich lekcji jeżeli będziesz zainteresowany kontynuacją nauki programowania to powinieneś liczyć się z tym iż tworzenie bardziej efektywnych gier, animacji czy dynamicznych stron internetowych wymaga nauki i praktyki. W Pythonie można stworzyć fajną prostą grę niemniej wymaga to czasu, planowania, projektowania i rozwiązywania problemów. Tutaj nie będzie już prostego kursu pokazującego krok po kroku jak osiągnąć cel. Pamiętaj też że jeden kurs magicznie nie stworzy z ciebie programisty zarabiającego kokosy ;)

RkBlog

Podstawy Pythona, 18 August 2019

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact