RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Działanie i możliwości komputerów z wieloma procesorami

Zadania takie jak konwersja wideo mogą zająć procesorowi komputera wiele godzin. Finalny czas ukończenia zadania zależy od wydajności procesora, częstotliwości i ilości rdzeni. Wiele zadań potrafi bez problemu wykorzystać wiele rdzeni procesora, ale sam procesor może pomieścić tylko ograniczoną ich ilość. Żeby móc przyśpieszyć pracę serwerów i stacji roboczych stosuje się w takich przypadkach komputery z wieloma wielordzeniowymi procesorami. Komplikuje to sposób działania komputera, ale też pozwala skalować się na znacznie większą ilość rdzeni. Sprawdźmy jak działają takie systemy i jak samemu można tanio poeksperymentować z takim systemem.

Read more

Test dwóch tanich przenośnych monitorów HDMI

Nie problem kupić monitor do komputera. Duże, małe, 16:9, 21:9 i wiele innych. Dostępne są też rzadziej spotykane monitory przenośne tudzież monitory do laptopów o przekątnych do 17,4" w etui ułatwiającym użytkowanie w drodze. W tym artykule zaprezentuje dwa chińskie monitory tego typu o przekątnych 11,6" i 13,3".

Read more

Testy bezwentylatorowego PC z Pentium J5005 plus GTX 1050 Ti

Cztery lata temu testowałem procesor Celeron J1900. Dzisiaj, po czterech latach testuję jego najnowszego następcę, procesor Pentium J5005. Oba procesory posiadają cztery rdzenie i TDP na poziomie 10W. Są to energooszczędne procesory do budżetowych czy bezwentylatorowych komputerów PC. O ile wzrosła wydajność przez te cztery lata? Jak blisko, a może daleko taki procesor znajduje się od procesorów z rodziny Core i3, i5, Ryzen 3? Na jakie osiągi możemy liczyć tworząc bezwentylatorowy komputer łącząc płytę główną Asrock J5005-ITX z kartą graficzną Palit GTX 1050 Ti KalmX? Sprawdźmy.

Read more

Fallout 76 - problemy i pomysły rozwiązań

Patrząc w perspektywie World of Warcraft, Wiedźmina 3 czy Skyrima i bezpośrednio na problemy obecnej wersji gry - co i jak można poprawić? Co zrobiono źle? Chciałbym poruszyć niektóre problemy tej gry i moje spojrzenie na możliwe rozwiązania.

Read more

Prezentacja teleskopu Dall Kirkham

Astrofotografia na bardzo wysokiej rozdzielczości stawia równie wysokie wymagania optyce, teleskopowi i warunkom atmosferycznym. Celestron SCT 14" miał problemy z termiką jak i ze względu typ konstrukcji - z fotografią na krótkich długościach fali. Rozwiązaniem problemów okazał się dedykowany teleskop konstrukcji Dall-Kirkham.

Read more

Tanie procesory x86 jako alternatywa dla SBC z procesorami ARM?

Jednopłytkowe komputery z procesorami ARM dostępne są w wielu konfiguracjach. Niemniej komputery te poprzez wykorzystywane układy mają spore ograniczenia - zazwyczaj nie mają nowszych interfejsów lub po prostu są z nimi problemy związane ze sterownikami czy obsługiwanymi technologiami. Czy tanie i pasywnie chłodzone płytki z procesorami x86 mogą być efektywną alternatywną pozbawioną tych wad?

Read more

Przeszłość i przyszłość procesorów x86 VIA Technologies

VIA Technologies to firma, której początki sięgają 1987 roku. Firma zaczynała od produkcji chipsetów, miała spory udział w chipsetach dla systemów Intela i AMD, konkurując na tym polu także z Nvidią. Po przejęciu Centaur Technology firma weszła na rynek procesorów x86. Dzisiaj po latach zapomnienia o tej firmie mówi się więcej za sprawą firmy-córki Zhaoxin, która za pomocą chińskiego kapitału ma produkować procesory zdolne konkurować z najlepszymi modelami od AMD i Intela - coś czego VIA nigdy sama nie była w stanie zrobić.

Read more

Fallout 76 PC BETA - zadania, wydarzenia oraz budżetowe granie

Za nami kolejna sesja beta. W czasie jej trwania udało mi się przetestować kilka konfiguracji sprzętowych, w tym wsparcie dla ultraszerokich ekranów 21:9. Skupiłem się też na wykonywaniu różnych zadań, wydarzeń i eksploracji by sprawdzić jak dobrze gra radzi sobie z dłuższym zaangażowaniem gracza.

Read more

Testy i wrażenia po pierwszej PCtowej becie Fallouta 76

30 października miała miejsce pierwsza sesja B.E.T.A. Fallouta 76 dla graczy PC. Jak na betę przystało nie obyło się bez różnych błędów, wpadek i problemów z wydajnością. Poza tym mogłem w końcu sprawdzić jakie wrażenie sprawia przeróbka Fallouta na grę online.

Sprawdźmy jak dzieło Bethesdy radzi sobie z presją franczyzy i oczekiwań graczy.

Read more