RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Łączenie części elektronicznych przez owijanie

Płytki stykowe pozwalają szybko prototypować układy elektroniczne. Niestety połączenia nie są zbyt pewne i nawet w idealnych warunkach na naszym biurku mogą pojawić się problemy z brakiem styku. Lutowanie zapewnia trwałe połączenia ale wymaga znacznie więcej czasu jak i jest dość trudne do zastosowania przy prototypowaniu układów. Rozwiązaniem pośrednim są połączenia owijane, które dzięki prostym ręcznym owijarkom można wykonać bardzo szybko uzyskując bardziej trwałe połączenia pomiędzy elementami.

Read more

Działanie i możliwości komputerów z wieloma procesorami

Zadania takie jak konwersja wideo mogą zająć procesorowi komputera wiele godzin. Finalny czas ukończenia zadania zależy od wydajności procesora, częstotliwości i ilości rdzeni. Wiele zadań potrafi bez problemu wykorzystać wiele rdzeni procesora, ale sam procesor może pomieścić tylko ograniczoną ich ilość. Żeby móc przyśpieszyć pracę serwerów i stacji roboczych stosuje się w takich przypadkach komputery z wieloma wielordzeniowymi procesorami. Komplikuje to sposób działania komputera, ale też pozwala skalować się na znacznie większą ilość rdzeni. Sprawdźmy jak działają takie systemy i jak samemu można tanio poeksperymentować z takim systemem.

Read more

Test dwóch tanich przenośnych monitorów HDMI

Nie problem kupić monitor do komputera. Duże, małe, 16:9, 21:9 i wiele innych. Dostępne są też rzadziej spotykane monitory przenośne tudzież monitory do laptopów o przekątnych do 17,4" w etui ułatwiającym użytkowanie w drodze. W tym artykule zaprezentuje dwa chińskie monitory tego typu o przekątnych 11,6" i 13,3".

Read more

Testy bezwentylatorowego PC z Pentium J5005 plus GTX 1050 Ti

Cztery lata temu testowałem procesor Celeron J1900. Dzisiaj, po czterech latach testuję jego najnowszego następcę, procesor Pentium J5005. Oba procesory posiadają cztery rdzenie i TDP na poziomie 10W. Są to energooszczędne procesory do budżetowych czy bezwentylatorowych komputerów PC. O ile wzrosła wydajność przez te cztery lata? Jak blisko, a może daleko taki procesor znajduje się od procesorów z rodziny Core i3, i5, Ryzen 3? Na jakie osiągi możemy liczyć tworząc bezwentylatorowy komputer łącząc płytę główną Asrock J5005-ITX z kartą graficzną Palit GTX 1050 Ti KalmX? Sprawdźmy.

Read more

Fallout 76 - problemy i pomysły rozwiązań

Patrząc w perspektywie World of Warcraft, Wiedźmina 3 czy Skyrima i bezpośrednio na problemy obecnej wersji gry - co i jak można poprawić? Co zrobiono źle? Chciałbym poruszyć niektóre problemy tej gry i moje spojrzenie na możliwe rozwiązania.

Read more

Prezentacja teleskopu Dall Kirkham

Astrofotografia na bardzo wysokiej rozdzielczości stawia równie wysokie wymagania optyce, teleskopowi i warunkom atmosferycznym. Celestron SCT 14" miał problemy z termiką jak i ze względu typ konstrukcji - z fotografią na krótkich długościach fali. Rozwiązaniem problemów okazał się dedykowany teleskop konstrukcji Dall-Kirkham.

Read more

Tanie procesory x86 jako alternatywa dla SBC z procesorami ARM?

Jednopłytkowe komputery z procesorami ARM dostępne są w wielu konfiguracjach. Niemniej komputery te poprzez wykorzystywane układy mają spore ograniczenia - zazwyczaj nie mają nowszych interfejsów lub po prostu są z nimi problemy związane ze sterownikami czy obsługiwanymi technologiami. Czy tanie i pasywnie chłodzone płytki z procesorami x86 mogą być efektywną alternatywną pozbawioną tych wad?

Read more

Przeszłość i przyszłość procesorów x86 VIA Technologies

VIA Technologies to firma, której początki sięgają 1987 roku. Firma zaczynała od produkcji chipsetów, miała spory udział w chipsetach dla systemów Intela i AMD, konkurując na tym polu także z Nvidią. Po przejęciu Centaur Technology firma weszła na rynek procesorów x86. Dzisiaj po latach zapomnienia o tej firmie mówi się więcej za sprawą firmy-córki Zhaoxin, która za pomocą chińskiego kapitału ma produkować procesory zdolne konkurować z najlepszymi modelami od AMD i Intela - coś czego VIA nigdy sama nie była w stanie zrobić.

Read more

Fallout 76 PC BETA - zadania, wydarzenia oraz budżetowe granie

Za nami kolejna sesja beta. W czasie jej trwania udało mi się przetestować kilka konfiguracji sprzętowych, w tym wsparcie dla ultraszerokich ekranów 21:9. Skupiłem się też na wykonywaniu różnych zadań, wydarzeń i eksploracji by sprawdzić jak dobrze gra radzi sobie z dłuższym zaangażowaniem gracza.

Read more