RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Panel Admina MD-Pro

Panel admina w MD-Pro składa się z 5 zakładek:
  • Quick Links - poręczne linki - najczęściej używane panele admina
  • Contents - zawartość - treść i dane (artykuły, linki itp.)
  • Members - użytkownicy - wszystko dotyczące userów i uprawnień
  • Ustawienia - Ustawienia strony
  • Misc - inne - Inne

Quick Links - Poręczne Linki

14
  • Ankiety: Tworzenie i zarządzanie ankietami. Obsługa jest bardzo prosta i oczywista... Notka: gdyby zdarzyło się tak że blok ankiet nie widzi nowej ankiety należy edytować blok (w blokach) i wybrać nową ankietę z listy.
  • AutoTheme: Zarządzanie skórkami AT. Sekcja dla doświadczonych użytkowników, nie licząc aktywowania nowych skórek AT. O tworzeniu i budowie skór AT piszemy w innym artykule.
  • Cytaty: Możemy dodawać cytaty lub powiedzonka, które będą losowo pokazywane w bloku cytatów (jeżeli blok jest na stronie)
  • Dodaj newsa: Tutaj możemy dodawać newsy jak i nieduże artykuły. Dodając określamy czy opublikować tekst na stronie głównej, jeżeli tak to mamy newsa. Stosując kilka "tematów" i kategorii możemy pomieścić dużą ilość różnorodnych newsów. Dla artykułów polecam moduł Subjects.
    15
    Pole język określa dla jakiego języka interfejsu (wybieranego np. poprzez blok) pokazywać dany wpis. Dzięki tej opcji możemy tworzyć wielojęzyczny serwis. Notka: Na dole formularza zazwyczaj mamy datę publikacji. Czasami, np. w module Subjects wpisy nie są widoczne od razu po dodaniu, lecz po około 1 minucie, gdyż CMS zaokrągla obecny czas w górę.
  • Download: Tutaj dodajemy pliki do działu download. W przypadku uploadowania plików pojawią się one w uploads/dl/
  • MdMenus: Zarządzanie drzewiastymi MdMenus
  • Ratings - Oceny: Konfiguracja ocen wystawianych artykułom czy plikom w download.
  • Recenzje - konfiguracja głównej strony Recenzji, dodawanie i edycja istniejących recenzji. (Recenzje modułu Reviews, nie dotyczy recenzji wbudowanych w inne moduły)

Contents - Zawartość

16
  • Autolink - autolinki czyli zamienianie określonych fraz/wyrazów na linki. Moduł ten potrafi znacznie spowolnić stronę jeżeli mamy dużo autolinków.
  • Banner - Zarządzanie bannerami. Na samym dole mamy link do konfiguracji, w której musimy włączyć bannery:
    17
    By dodawać bannery musimy stworzyć minimum jednego klienta, zazwyczaj tworzonego dla danej reklamującej się u nas strony. Reklamodawca może zalogować się i sprawdzić wyniki reklamy czy zmienić swój banner.
  • Daily Archives - Kalendarz wydarzeń, powiązany z blokiem-kalendarzem. Moduł pokazuje co i kiedy działo się na stronie.
  • Efemerydy - moduł podobny do cytatów. Są to losowo pokazywane teksty, ale dana efemeryda pokazywana jest określonego dnia.
  • EW FileManager - moduł zarządzania plikami i katalogami
  • FAQ - zarządzanie modułem FAQ: dodawania i edytowanie "Często zadawanych pytań" i odpowiedzi do nich.
  • Linki - zarządzanie linkami
  • (Prywatne Wiadomości - błąd langa) Wiadomości Admina - zarządzanie wiadomościami pokazującymi się nad newsami. Po instalacji jest jedna taka wiadomość mówiąca o wykasowaniu install.php
  • Subjects - rozbudowany moduł zarządzania artykułami. Jego obsługa omówiona jest w innym artykule.
  • Tematy - zarządzanie Tematami, czyli niejako działami dla modułu News/Articles (z Poręcznych linków)

Members - Użytkownicy

18
  • Dynamic Users - Edycja formularza użytkownika. Dodawanie i usuwanie pól w profilu. Panel dla doświadczonych użytkowników. Przed przeprowadzaniem jakichkolwiek zmian należy wykonać kopię bazy danych, tak na wszelki wypadek.
  • Grupy - zarządzanie grupami. Każda grupa ma określone uprawnienia ustawiane w panelu obok. By dodać użytkownika do grupy klikamy na jej nazwę a następnie na link "Dodaj użytkownika do grupy".
  • Użytkownicy - zarządzanie użytkownikami. Możemy edytować lub dodawać użytkowników. W konfiguracji (link na dole) możemy określić czy użytkownik może np. dodać własny awatar.
  • Wysyłanie emaili do userów - wysyłanie E-maili do wybranych lub wszystkich użytkowników.
  • Zezwolenia - określanie uprawnień dla danej grupy. Dla zaawansowanych. Opis tego panelu znajduje się w oddzielnym artykule.

Ustawienia

19
  • Bloki - zarządzanie i edycja bloków. Przy dodawaniu bloku wybieramy jego typ. Po instalacji jakiegoś modułu, jego blok (jeżeli taki ma) pojawi się na liście typów bloków. Ze standardowych typów: HTML - dowolna treść HTML. Menu - blok typu menu (takie jak menu główne), w którym linki dodajemy pojedynczo (edytując i zapisując). Dodatkowo by zrobić link do danego modułu w polu URL podajemy [nazwa_modułu] i mamy link.
  • Dodaj newsa - powiadamianie o zgłoszonych artykułach/newsach
  • Error - zarządzanie komunikatem o błędzie
  • Języki - zarządzanie językami (tworzenie i dodawanie nowych)
  • Komentarze - konfiguracja ogólna komentarzy
  • Moduły - zarządzanie modułami. Po przesłaniu nowego modułu do katalogu modules musimy kliknąć "Odtwórz z systemu plików" a następnie znaleĽć moduł na liście. Klikamy Inicjalizuj a następnie aktywuj.
  • Ustawienia - główne ustawienia strony, takie jak meta tagi, skórka, język, dozwolone tagi HTML (notka: zaznacza "Dostępny z parametrami" dla używanych tagów, które są wyłączone, np. U).

Ustawienia

20
  • Backup - kopia zapasowa oraz optymalizacja bazy. Jedno i drugie należy przeprowadzać regularnie. Z kopii możemy odzyskać wszystkie dane jeżeli baza zostanie uszkodzona, lub ktoś się włamie... Optymalizacja polega na usunięciu pustych miejsc w bazie po usunięciu lub zmodyfikowaniu jakiegoś wpisu. Zoptymalizowana baza działa szybciej i sprawnień. Notka: Backup nie zawsze działa, taka uroda tego modułu. W przypadku rozbudowanych stron bez phpMyAdmina i tak się nie obejdzie (wtedy najlepiej zrzucać kilka tabel do jednego pliku, tak by pliki kopii nie były większe od 1 - 1,5MB.
  • Referer - lista odnośników do stron z których użytkownicy weszli na naszą stronę. Moduł mało czytelny...

Jakie moduły wyrzucić?

Te, których nie używamy, np:
- Autolinks
- AvantGo
- Credits
- daily_archive
- Ephemerids
- ew_filemanager
- FAQ
- Legal
- pnHome
- Quote
- Recommend_us
- Referers
- Stat
- topx
- User_Points
- Wiki
- xmlrpc
Po odinstalowaniu ich na liście modułów w panelu admina należy skasować odpowiednie katalogi w katalogu modules/ CMSa. Usunięcie nieużywanych lub mało przydatnych modułów zmniejsza rozmiar CMSa oraz poprawia szybkość generowania strony.

Dodawanie paneli nowych modułów do panelu admina

Na stronie głównej panelu admina na dole mamy dwie ikony:
21
Klikając w "Edytuj" pozwoli edytować panel admina. Jeżeli zainstalowany moduł oferuje panel admina to powinien pojawić się na liście:
22
Wybieramy zakładkę i klikamy zapisz.
RkBlog

Postnuke i MD-Pro, 11 July 2008, Piotr Maliński

Comment article