MiniKurs Pozycjonowania

Pozycjonowanie stron to umieszczanie i "promowanie" stron internetowych w wyszukiwarkach takich jak Google. Pozycjonowanie ma na celu umieszczenie strony na czołowych pozycjach na liście wyszukiwania pod danymi słowami kluczowymi. Umieszczenie swojej strony w takiej czołówce wcale nie jest łatwe. Pozycjonowaniem zajmuje się wielu "specjalistów" a za swe usługi każą sobie sporo płacić. Nie trzeba wynajmować owych specjalistów by spozycjonować (jako tako) własną stronę. W tym artykule zajmę się opisaniem zasad działania pająków, robotów poszczególnych wyszukiwarek oraz sposobami zindeksowania swojej strony w wyszukiwarkach.

Słownik pojęć

  • Indeksowanie strony - wyszukiwarka indeksuje stronę, czyli dodaje ją do spisu stron pod odpowiednimi słowami kluczowymi. Strona jest odwiedzana jest przez "pająki", roboty, które indeksują stronę - przechodzą przez nią i zapamiętują odpowiednie dane, oceniają treść.
  • Pająk, robot, bot - "program" używany przez wyszukiwarki do indeksowania stron. Każda wyszukiwarka ma własnego robota działającego w określony sposób. Obecność takiego robota możemy odkryć po nagłówku USER_AGENT
  • Meta Tagi - specjalne znaczniki kodu HTML umieszczane w sekcji head strony informujące pająka co to za strona, o czym jest i co z nią zrobić. Dla niektórych wyszukiwarek meta tagi to podstawa zindeksowania strony, dla niektórych nie...

Krok I - Referery i pająki

Na początek powinniśmy zaopatrzyć się w statystyki rejestrujące odsyłacze oraz typ przeglądarki odwiedzającego. Jeżeli nasze konto nie obsługuje PHP to będzie musieli znaleźć odpowiednie darmowe statystyki w sieci, które rejestrują te dane - tak by pokazywał listę wejść z refererem i przeglądarką. Jeżeli konto obsługuje PHP to wystarczy wrzucić odpowiedni skrypt. Po co to? By śledzić aktywność pająków oraz efekty pozycjonowania. Wejścia pająków poznamy po wpisie pod $_SERVER['USER_AGENT'], natomiast $_SERVER['HTTP_REFERER'] zapisuje adres strony z której internauta wszedł na twoją stronę, w tym i adres do listy wyników wyszukiwania pod określoną frazą.

Krok II - Słowa kluczowe i META TAGI

Teraz zajmiemy się stworzenie odpowiedniego zestawu meta tagów na naszą stronę. Oto kompletny zestaw:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<title>[Nazwa strony]</title>
<meta name="description" content="[opis strony]" />
<meta name="keywords" content="[słowa kluczowe]" />
<meta name="robots" content="index, follow" />
<meta name="author" content="[Autor strony]" />
</head>
W miejsca oznaczone [nawiasami] wpisujemy własne dane.
  • Title: Tutaj wpisujemy nazwę strony np. "Firma XYZ - żele emo". Tytuł nie powinien być dłuższy niż 60 znaków.
  • Description [opis strony]: Jest to krótki opis strony prezentowany w wyszukiwarkach pod linkiem do danej strony. Różne wyszukiwarki dopuszczają różne długości, lecz bezpieczna dla wszystkich jest długość 150 znaków. Niektóre wyszukiwarki jak Google mogą zignorować opis jeżeli uznają iż nie pasuje do strony
  • Keywords [słowa kluczowe]: Obecnie meta keywords jest praktycznie bez znaczenia i możemy nawet nie podawać tego taga, a jeżeli już go mamy to powinniśmy się ograniczyć do kilku najpopularniejszych tagów - słów kluczowych z naszej strony. Pole to jest ignorowane przez pająki - gdyż dość często pole to zawiera niepasujące do zawartości strony dane.
  • Author [Autor strony]: Autor strony
Po wprowadzeniu meta tagów warto je sprawdzić np za pomocą narzędzia submitexpress.

Krok III - Optymalizacja strony

Same tagi sprawy nie załatwią. Oto kilka reguł jakie powinniśmy zastosować:
  • Rozmiar strony nie większy niż 80 kb (html)
  • Czysty, przejrzysty kod HTML bez kodu JS, DHTML (a jeżeli już to w oddzielnych plikach JS)
  • Stosowanie CSS (i oddzielnego pliku .css) do formatowania wyglądu strony zamiast tagów
  • Odnośniki zawierające znaki specjalne np "strona.php?zmienna=cos&zmienna2=blaa" są nieco gorzej indeksowane przez wyszukiwarki. W celu upiększania linków PHP można użyć np. mod_rewrite.
  • Nie więcej niż 100 linków na stronę
  • Brak ukrytego tekstu (kolor tła itp.)
  • Brak ramek
  • Dostępność do danych (np. artykuły) za pomocą 1-2 kliknięć (max 3). Pająki tak jak ludzie - im szybciej znajdą zawartość serwisu tym są szczęśliwsze :)
  • Poprawność kodu (HTML, XHTML)

Krok IV - Zawartość strony

Żadne pozycjonowanie się nie uda, jeżeli strona nie będzie miała zawartości. Im wyższa jakość (oraz ilość), tym więcej osób zainteresuje się naszą stroną (w sieci pojawi się więcej linków), co zwiększy "ocenę" naszej strony. Ważne jest by strona stale się rozwijała i nie obrastała w zbędne dodatki - w przypadku zastosowania jakiegoś CMSa warto usunąć wszystkie zbędne moduły i dodatki niezwiązane z przeznaczeniem naszej strony.

KROK V - "Page Rank"

Page Rank to termin określający popularność strony stosowany przez Google, choć każda wyszukiwarka posiada jakiś system oceniania stron, tyle że bez fajnej nazwy. Należy zwrócić uwagę że obecnie sama wartość Page Rank coraz mniej odzwierciedla pozycję strony w wynikach wyszukiwań. Ważne jest by strona była dobrze zindeksowana, a bezcelowe jest walczenie o większą wartość PR. Wartość Page Rank danej strony zależy ile i jakich stron www odsyła do niej. Tutaj dzielimy strony www na zewnętrzne (spoza naszej domeny) i wewnętrzne (z naszej domeny). Dla strony głównej najważniejsza jest liczba stron zewnętrznych z linkami do naszej strony. Muszą to być normalne czytelne linki. Ważne jest żeby strony linkujące do ciebie również miały dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania i miały zbliżoną tematykę. Sama ilość się nie liczy - Google walczy ze spamem i farmami linków.

KROK VI - Nie czekaj na wyszukiwarki, niech to one przyjdą do ciebie

Możesz zgłosić swoją stronę do wyszukiwarek oraz do wszystkich katalogów, w szczególności tych połączonych z wyszukiwarkami :) Nie należy tego nadużywać ani stosować magicznych dodawaczy, czy programów. Wystarczy podać (jeden raz) adres swojej strony na stronach popularnych wyszukiwarek, jeżeli te jeszcze nas nie odwiedziły:

KROK VII - Cierpliwość

Po dodaniu do wyszukiwarek trzeba cierpliwie czekać. Wejścia pająków rozpoznasz za pomocą statystyk ($_SERVER['USER_AGENT']) a o obecności twojej strony w wynikach wyszukiwania dowiesz się po $_SERVER['HTTP_REFERER'] :) Jaki jest oczekiwania? Nawet 4 tygodnie, chociaż np. Google może być dość szybkie. Ważne jest by strona miała treść i była rozwijana.
RkBlog

Podstawy tworzenia stron www, 16 July 2008

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact