Sitemaps i narzędzia google
11 July 2008
Comments
Od pewnego czasu dostępne są narzędzia Google dla twórców stron www. Dostępne są za darmo i każdy może z nich korzystać. Ich celem jest ułatwienie tworzenia przyjaznych wyszukiwarkom (i użytkownikom) stron www. Opis usługi znajdziemy na stronach wsparcia Google.Co google oferuje
Główne okno aplikacji to lista naszych stron www. Wystarczy dodać adresy URL stron, które prowadzimy.
Następnie będziemy musieli zweryfikować stronę wstawiając w sekcji HEAD podany przez aplikację tag META. Weryfikacja możne trochę potrwać, lecz gdy strona zostanie zweryfikowana będziemy mieć dostęp do statystyk i ustawień strony. Po lewej stronie widzimy inne odnośniki z zakładki "Diagnostyka". Ważniejsze to:- Podsumowanie - ogólne informacje dotyczące strony (stanu jej zaindeksowania)
- Indeksowanie internetu - dane dotyczące problemów z indeksowaniem stron twojego serwisu
- Szybkość Indeksowania - podsumowanie aktywności googlebota
- Preferowana Domena - możemy określić czy używamy http://www.strona.pl czy http://strona.pl (z lub bez www)
Zakładka Statystyka zawiera kilka ciekawych zestawień. Statystyki zapytań wylistują najczęściej użyte frazy wyszukiwań w Google, z których nastąpiło wejście na naszą stroną:
W zakładce Mapy Witryn możemy dodawać i zarządzać mapami Sitemaps swoich stron. Mapy te zawierają odnośniki do strona w naszym serwisie i ułatwiają robotowi google zindeksowanie ich wszystkich.
Format Sitemaps
Format Sitemaps oparty jest o XML zawierający określone tagi, oto przykład:<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84">
<url>
<loc>http://www.mojastrona.pl/strona1/</loc>
<lastmod>2006-11-12</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
</url>
<url>
<loc>http://www.mojastrona.pl/strona2/</loc>
<lastmod>2006-11-12</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
</url>
</urlset>
- loc - Odnośnik URL do strony
- lastmod - Data ostatniej modyfikacji
- changefreq - Jak często strona ulega modyfikacji. Parametr opcjonalny, możliwe wartości to: always, hourly, daily, weekly, monthly, yearly, never. "always" powinno się stosować dla stron zmieniających się bardzo często ~ za każdym otwarciem.
- priority - Priorytet adresu URL w odniesieniu do innych adresów URL w witrynie. Tag opcjonalny. Zakres wartości to od 0.0 do 1.0, gdzie 1.0 jest najważniejszy. Domyślnie 0.5. Jest to informacja względna i ustawienie najwyższego priorytetu wszystkim stronom niczego nie zmieni.
Dynamiczne Generowanie map Sitemaps
Metoda jest taka sama jak przy generowaniu kanałów RSS - pobieramy listę stron (jeżeli linki generowane są na bazie numeru ID artykułu to wystarczy pobrać same ID) a następnie w pętli wyświetlamy pobrane dane obudowane w kod XML pliku sitemaps.Mapy Sitemaps jak i inne opcje dostępne w narzędziach Google nie mają pełnej mocy "sprawczej". Dodanie mapy z odnośnikami, czy też zmiana ustawień może lecz nie musi wpłynąć na działalność googlebota i pozycję strony w sieci. Nie ma tutaj czego naginać.
RkBlog
Comment article