Śledzenie kliknięć na stronach Bibliotek

Korzystając z narzędzi crazyegg.com przeprowadziłem kilka testów śledzenia kliknięć na moich serwisach: strony główne, kategorie oraz strona artykułu. Dane zbierane były przez około dobę.

Strony główne

W Bibliotece cRPG najpopularniejsza treść dotyczy Baldurs Gate i Areny Albionu. Na stronie głównej potwierdzone to jest przez ilość kliknięć:

bheat1
  • Poziome górne menu z listą kategorii jest używane, lecz nie tak często jak menu szczegółowe w lewej kolumnie
  • Feed nowości "Co nowego" nie jest wykorzystywany zbyt aktywnie. Klikane są tylko najnowsze i najciekawsze wpisy

W Bibliotece Pythona jest znacznie więcej różnorodnej treści. Popularne jest Django, oraz podstawy Pythona. Na stronie głównej potwierdzone to jest przez ilość kliknięć:

bheat2
  • Tak samo jak w Bibliotece cRPG poziome górne menu z listą kategorii jest używane, lecz nie tak często jak menu szczegółowe w lewej kolumnie
  • Feed nowości jest praktycznie nieużywane, artykuł o PySide jest "gorącym tematem" i jako jedyny wzbudził zainteresowanie
  • Użytkownicy wykorzystują wyszukiwarkę na dole strony w lewej kolumnie - a nie tej na górze w prawej kolumnie
    • Wyszukiwarka słabo widoczna?
    • Użytkownicy zakładają że ta wyszukiwarka nie szuka w całym serwisie (dotyczy nowości)?
  • PyQt jest znacznie popularniejsze niż "Interfejsy Graficzne". Warto pomyśleć nad zmianą tego elementu menu w lewej kolumnie.

W Bibliotece Linuksa artykuły nie pojawiają się za często obecnie. W miarę regularnie pojawiają się newsy. Danych zebranych jest jeszcze niewiele, ale da się wyciągnąć parę wniosków:

bheat3
  • Serwis odwiedzają użytkownicy o konkretnych potrzebach - klikają w określone elementy menu szczegółowego
  • Nikt nie chce czytać newsów na stronach - agregują kanały RSS, co widać po kliknięciach na linki kanałów na dole listy nowości

Kategorie

Typowa kategoria w Bibliotece składa się z wprowadzenia i listy linków do artykułów podzielonych na kilka grup.

W Bibliotece Pythona początek kategorii "Django" wyglądał tak:

bheat4_orig
Okazało się iż użytkownicy klikają w tutoriale do starego Django 0.96, a nie te dotyczące najnowszej wersji obecnej od dawna (mapy cieplne prezentują już wprowadzone zmiany):
bheat4a
bheat4b
Jak dla mnie przyczyną takiego zdarzenia były nieprecyzyjne tytuły artykułów dla Django 1.0 - "Wprowadzenie do Django" jest mało precyzyjne w porównaniu do "Blog w Django", czy też "Zaczynamy przygodę z Django". Wprowadzone zmiany to:
  • Zmiana tytułów artykułów opisujących tworzenie prostego bloga w Django 1.0 z "Wprowadzenie do Django" na "Tworzymy prostego bloga".
  • Dodanie wiadomości przed artykułami dla 0.96 że dotyczą starej, niezgodnej z obecną wersji
  • Przeniesienie bloku przestarzałych artykułów niżej na liście artykułów

Kategoria Baldurs Gate, chyba najpopularniejsza w Bibliotekach przyciąga spory ruch, co widać po rozkładzie klików:

bheat5
  • Użytkownicy nie mają problemów z wypatrzeniem interesujących ich artykułów - rozkład jest płynny i ciągły w dół strony
  • Największe zainteresowanie wzbudzają materiały dotyczące samej gry, a nieco mniejsze - mody
  • Użytkownik w kategorii raczej nie przechodzi do innej (brak aktywności w poziomym górnym menu)

Bardzo podobny efekt uzyskałem w Podstawach Pythona:

bheat6
Gdzie najpopularniejsze treści to wprowadzenie do Pythona i jego instalacja na MS Windows.

Dalsze części tej kategorii są już mniej "popularne":

bheat6a
bheat6b
  • Artykuły po prostu nie są "gorące"?
  • Kategoria jest za długa?

Strona artykułu

Żeby sprawdzić co robią użytkownicy wchodzący bezpośrednio na dany artykuł podpiąłem śledzenie klików na artykuł, który był wykopany na www.reddit.com/r/programming/, oraz na planecie Django (około 1000 unikalnych użytkowników w przeciągu dnia z tych źródeł):

bheat7
  • Artykuł jest ciekawy i czytelnicy chętnie "sprawdzili" przykład - link do JobMastera, a także link do dokumentacji.
  • Wielu użytkowników też chciało sprawdzić co jeszcze jest na stronie - duża aktywność na górnym poziomym menu, jak i kliki na breadcrumbs
  • Linki do hostingu Django na stronie/artykule o Django są w miarę skuteczne (kliknięcia na megiteam.pl) - co oznacza iż "kontekstowa" tematyczna reklama jest efektywna :)

JobMaster

Krótka analiza strony głównej JobMastera pozwala określić preferowany sposób wyszukiwania ofert pracy:

jobmaster
Jak widać popularniejsze jest przeglądanie ofert po branży i/lub województwie. Przyczyny mogą być dwie: stanowisko może być różnorako nazywane, czy też poszukujący pracy nie ma sprecyzowanej pracy jaką chce wykonywać (jest otwarty na różne propozycje) :)

Wnioski

  • Feed "Co nowego" nie jest zbyt popularny. Można ograniczyć jego rolę (zmniejszyć rozmiar, np. usunąć wyświetlanie postów gdy użytkownik jest niezalogowany), czy też dla zalogowanych użytkowników wprowadzić więcej możliwości - np. możliwość filtrowania co widzi, a co nie i jak żeby ten element strony był przydatny. Feed jest kluczowym dostawcą treści na stronie głównej i na pewno nie można go ograniczyć w znaczącym zakresie.
  • Użytkownicy nawigują po stronie za pomocą menu. Ze strony głównej najczęściej jest to menu szczegółowe. Można zwiększyć wartość tego elementu (większa czcionka, odstęp, nieco więcej elementów?)
  • Wyszukiwarka powinna znaleźć się wyżej w lewej kolumnie pod kategoriami
  • Warto dodać "podobne artykuły" pod danym artykułem żeby ułatwić przychodzącym z zewnątrz użytkownikom znalezienie więcej ciekawej treści ;)
RkBlog

Podstawy tworzenia stron www, 22 August 2009

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact