RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Panel Admina e107

Po wejściu do panelu admina widzimy (m.in.) coś takiego:
46
Teraz zajmiemy się opisem poszczególnych linków w tym panelu:
- Administratorzy: Tutaj dodajemy dodatkowych adminów. Każdemu z nich dajemy odpowiednie uprawnienia.
- Blokowanie: Tutaj banujemy niechcianego użytkownika korzystając z jego IP lub adresu email.
- Klasy użytkowników: Tutaj tworzymy klasy - prywatne grupy, do których dodajemy użytkowników. Klasy te wykorzystujemy na forum gdy chcemy stworzyć jakieś forum dla wybranej grupy osób.
- Manager Plików: Tutaj możemy kopiować, kasować itd. pliki i foldery
- Strona Startowa: Tutaj ustawiamy co ma pokazać się jako strona startowa. Mogą to być newsy (standard) ale też np. linki, czy download.
- Wiadomości: Tutaj piszemy newsy-wiadomości, zarządzamy nimi oraz odbieramy wiadomości wysłane przez użytkowników. Każda wiadomość przyporządkowana jest do jakiejś kategorii. Podczas pisania wiadomości pod oknem treść mamy "linki" kryjące pod sobą dodatkowe opcje. Wystarczy kliknąć na wybrany by pokazały się dodatkowe ustawienia:
47

- Znaczniki Meta: Tutaj podajemy kod znaczników meta naszej strony. Znaczniki te mówią wyszukiwarkom co to za strona. Im lepsze tym nasza strona będzie wyżej w notowaniach wyszukiwarek podczas wyszukiwania hasła związanego z naszą stroną. Jakie meta tagi zrobić? Zobacz dział "Tworzenie stron WWW"
- Ankiety: Tutaj tworzymy i zarządzamy ankietami. Możemy też określić kto ma widzieć daną ankietę itp.
- Cache: "Pamięć dodatkowa" (zajmująca trochę przestrzeni naszego konta) przechowująca różne dane, przyśpiesza działania strony (czasami)
- Komunikat powitalny: Tutaj ustawiamy komunikaty powitalne czyli takie "wiadomości", które pojawią się na górze strony. Zazwyczaj stosuje się je by poinformować internautę o tematyce strony itp. W e107 mamy możliwość nadania oddzielnego tekstu powitalnego dla gości, zalogowanych oraz adminów.
- Menu: Tutaj zarządzamy blokami menu:
48
Strona podzielona jest na obszary w których mogą pojawiać się bloki menu. Obszar pierwszy to lewa kolumna bloków, obszar 2 to prawa kolumna, a pozostałe obszary znajdują się na "dole" strony. Pośrodku tego zdjęcia widzimy bloki nieaktywne, czyli takie, których nigdzie nie ma na stronie. Możemy je aktywować wybierając jeden z obszarów. W danym obszarze możemy bloki przesuwać między sobą lub przesuwać do innego obszaru. Służą do tego linki przy danym bloku (przesuń do góry, do dołu, przesuń do obszaru X)
- Strony Redakcyjne: tutaj możemy tworzyć strony ala "infopage". Nazwa linku to nazwa pod jaką będzie kryła się ta strona w bloki "menu główne", nagłówek strony to tutuł strony. Po stworzeniu strony jak już wspomniałem link do niej pojawi się w głównym menu. Moduł ten tworzyć takie "dodatkowe" strony.
- Ładowanie Plików: tutaj ustawiamy czy ktoś z użytkowników może dodawać pliki, czy w ogóle jest to możliwe, jak jest maksymalny rozmiar takiego pliku itp. Odradzam zezwalać użytkownikom na wysyłanie plików (wirusy itp.)
- Artykuły: Moduł ten działa podobnie do "Wiadomości". W Opcjach możemy zezwolić grupie użytkowników na zgłaszanie artykułów. Każdy artykuł znajduje się w jakimś dziale więc najpierw musimy je stworzyć... reszta jest już znana i prosta.
- Czat: Zarządzamy ustawieniami chatu, a raczej shoutboxa ("chat na żywo") :)
- Konserwacja: Wpisujemy komunikat jaki będzie wyświetlany gdy stronę "wyłączymy" dla innych oprócz siebie (by przeprowadzić większe zmiany itp.)
- PHP Info: Informacje o PHP dostępnym na serwerze oraz o nim samym
- Uśmieszki: Zarządzamy uśmieszkami
- Własne menu: Tutaj tworzymy bloki menu o dowolnej zawartości. "Nazwa pliku menu" to nazwa pod którą menu będzie widoczne w dziale "Menu". Po stworzeniu menu musimy tam je aktywować.
- Bannery: Zarządzanie bannerami
- Do pobrania: zarządzanie działem download, dodawanie do niego plików. Każdy plik musi być w jakiejś kategorii. Jeżeli chcemy umieścić plik na naszym serwerze to wrzucamy go do e107_files/downloads/. (patrz na podpowiedź w lewym menu)
- Linki: Trochę dziwna nazwa... gdyż tutaj zarządzamy linkami głównego menu naszej strony :) oraz co normalne - normalnym katalogiem linków. Wszystkie linki znajdujące się w kategorii "Main" będą wyświetlane w głównym menu strony.
- Preferencje: Podstawowe ustawienia serwisu takie jak skórka strony, język itp. czego nie rozumiesz nie zmieniaj :)
- Użytkownicy: Zarządzanie, dodawanie, kasowanie użytkowników.
- Zdjęcia: Zarządzanie obrazkami. Większość opcji wymaga na serwerze dodatkowego oprogramowania typu Imagemagick... ale nie trzeba się za bardzo tym interesować. Do naszym podstawowych wymagać nie powinien być zbyt wymagany...
- Baza danych: Czyszczenie bazy, tworzenie jej kopii i optymalizacji. (Co kilka dni optymalizuj bazę oraz rób jej kopię zapasową!
- Forum: Każde "forum" jest w jakimś dziale, więc tworzymy dział a potem do nich dodajemy fora...
- Log Systemu: "niby statystyki", zapisuje adresy spod których przyszli internauci itp.
- Recenzje: Zarządzanie recenzjami. Działa na podobnej zasadzie jak artykuły
- Wiadomości Zdalne: tzw. backend czyli możliwość umieszczania newsów z innych stron na nasze (mniej więcej). Można tak zrobić jedynie ze stronami zawierającymi odpowiedni plik xml lub php (e107, envo, md-pro, pn, php-nuke) przykład: http://e107.org/news.xml
- Manager dodatków: tutaj instalujemy dodatki. Zazwyczaj po zainstalowaniu jakiegoś modułu link do jego panelu admina pojawi się obok "managera dodatków"
RkBlog

Różne CMSy, 11 July 2008, Piotr Maliński

Comment article