RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Piękny i Bestia - KDE4 i nVidia

Problemy KDE4 z kartami nVidia znane są praktycznie od początku tej serii środowiska graficznego. Istnieją różne rozwiązania, jak np. te na techbase.kde.org pozwalające nieco usprawnić pracę KDE4 pod nVidią. Jedną takich opcji jest zastosowanie takich ustawień karty:

nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=2 -a GlyphCache=1
Autor zaleca też do eksperymentowania z wartościami InitialPixmapPlacement.

Moje środowisko testowe to Compal FL90 z nVidia GeForce 8600 GT (jedna z bardziej upierdliwych w tym temacie), 2 GB RAM, ArchLinux x86_64 ze sterownikami nvidia 177.82-1 i nvidia-beta 180.16 w dalszej części, xorg-server 1.5.3-4 pracujący w rozdzielczości 1280x800 i rozwojowe kde(libs) 4.2.0-2008121816. Pulpit składał się z kilku plazmoidów, oraz włączonych efektów pulpitu (FPSy KWin, wobbly windows, półprzeźroczystość itp.)

kdenV

nvidia 177.82

Domyślnie KWin maksymalnie wyciąga 60 fps. Próba odpalenia czegoś z Folder View, czy też klikanie po plazmoidach (zablokowanych, np. tych monitorach zasobów) znacząco zamula pulpit (wiatrak laptopa co chwila wchodzi na najwyższe obroty) i powoduje spadek FPS (przy klikaniu na plazmoidach nawet o około 20 FPS).

Zastosowanie:

$ nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=2 -a GlyphCache=1
Nieco poprawiło wydajność i praktycznie usunęło przypadki przycięcia się pulpitu przy otwieraniu grafik z Folder View, czy też klikanie po plazmoidach nie powodowało negatywnych efektów. Ustawienie InitialPixmapPlacement na 1 lub 3 dało drastyczny spadek wydajności, klikanie po plazmoidach blokowało pulpit na kilkanaście sekund i dawało fps KWina na poziomie 1. W przypadku InitialPixmapPlacement=2 uruchamianie zdjęcia z Folder View powodowało chwilowy spadek FPS o około 20-30.

Zastosowanie testu FPS OpenArena opisanego na launchpadzie dało kilka ciekawych wyników:

  • GNOME: 401,5 fps (840 frames 2.1 seconds 401.5 fps 1.0/2.5/11.0/1.0 ms)
  • KDE 3.5.10 (kdemod): 390.2 fps (840 frames 2.2 seconds 390.2 fps 1.0/2.6/11.0/1.1 ms)
  • KDE 3.5.10 (kdemod) + InitialPixmapPlacement=2: 400.8 fps (840 frames 2.1 seconds 400.8 fps 1.0/2.5/11.0/1.0 ms)
  • KDE 4.2 SVN: 230.7 fps (840 frames 3.6 seconds 230.7 fps 1.0/4.3/22.0/3.0 ms)
  • KDE 4.2 SVN + InitialPixmapPlacement=1: 233.7 fps (840 frames 3.6 seconds 233.7 fps 1.0/4.3/26.0/3.1 ms)
  • KDE 4.2 SVN + InitialPixmapPlacement=2: 234,4 fps (840 frames 3.6 seconds 234.4 fps 1.0/4.3/26.0/2.9 ms)
  • KDE 4.2 SVN + InitialPixmapPlacement=3: 235,8 fps (840 frames 3.6 seconds 235.8 fps 1.0/4.2/20.0/2.9 ms)
Wydajność OpenArena praktycznie nie zależy od zastosowanych ustawień karty graficznej. Zależy natomiast od środowiska, spod którego jest uruchamiana. Wszystkie środowiska poza KDE4 dały około 400 FPS, a KDE 4.2-SVN około 235 FPS.

Ustawienie pamięci współdzielonej w efektach pulpitu dla OpenGL sugerowane przez kilka źródeł nie przyniosło wyraźnych zauważalnych efektów.

nvidia-beta 180.16

Po zainstalowaniu najnowszej bety przy domyślnych ustawieniach stał się cud. Nie ma gwałtownego obciążania CPU - ustały skoki wentylatora. Także np. otwieranie grafik z Folder View przebiega szybciej i przy mniejszym spadku FPS KWina. Co ciekawe OpenArena wyciąga pod KDE 4.2-SVN przy tych sterownikach około 240 FPS, a na pozostałych około 325 FPS (czyli mniej niż na ostatniej stabilnej wersji). Nie testowałem InitialPixmapPlacement=2, ale ogólnie KDE4 nadaje się już do bezproblemowego użytkowania.

RkBlog

Środowiska Graficzne, 22 December 2008, Piotr Maliński

Comment article