PyQT4 i QTDesigner - Wprowadzenie
14 July 2008
Comments
Tworzenie aplikacji w PyQT4 może przebiegać na kilka sposobów. Najczęściej jednak wykorzystuje się QTDesignera - aplikację dostarczaną wraz z QT służącą do graficznego "rysowania" interfejsu. Za jego pomocą w łatwy sposób rozmieścimy elementy (widżety, widgety) oraz nadanym im nazwy umożliwiające łatwe odwoływanie się do nich w kodzie. Przebieg tworzenia aplikacji wygląda mniej więcej tak:
- Stworzenie interfejsu w QTDesigner
- Nadanie pasujących nazw dla widżetów, oraz ich wstępna konfiguracja (QTDesigner)
- Wygenerowanie za pomocą pyuic4 klasy opisującej interfejs
- Wywołanie aplikacji z wykorzystaniem wygenerowanej klasy interfejsu
- Rozszerzenie klasy interfejsu o własne sloty
- By dowiedzieć się co można zrobić z danym widżetem (np. jak dodać tekst do okna "textEdit") wystarczy sprawdzić listę metod w dokumentacji.
Niniejszy artykuł zaprezentuje bardzo prostą aplikację PyQT4 opartą o interfejs stworzony w QT Designerze. Po uruchomieniu QT Designera pojawi się menu startowe umożliwiające wybranie bazowego komponentu:






pyuic4 test.ui > test_ui.py
Stwórz plik test.py o kodzie:
import sys
from PyQt4 import QtCore, QtGui
from test_ui import Ui_Form
class MyForm(QtGui.QMainWindow):
def __init__(self, parent=None):
QtGui.QWidget.__init__(self, parent)
self.ui = Ui_Form()
self.ui.setupUi(self)
if __name__ == "__main__":
app = QtGui.QApplication(sys.argv)
myapp = MyForm()
myapp.show()
sys.exit(app.exec_())
python test.py
Pojawi się nasza aplikacja z przyciskiem. Po jego naciśnięciu aplikacja zostanie zamknięta.Uwagi
Ui_Form to nazwa klasy wygenerowanej przez pyuic4 i pochodzi od nazwy głównego widgeta okna naszej aplikacji. Nazwę można ustawić w QT Designerze (zaznaczyć okno i w menu po prawej ustawić wartość dla objectName:
RkBlog
Comment article