RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Czarowanie ze zmeczeniem magicznym

Za艂o偶enia: Postacie mog膮 rzuca膰 liczb臋 czar贸w ograniczon膮 przez ich wytrzyma艂o艣膰 na zm臋czenie ma-giczne. Magowie nie zapominaj膮 zapami臋tanych i rzuconych czar贸w.
By rzuci膰 czar w tym systemie posta膰 czaruj膮ca musi wykona膰 udany test "poziomu klasy". Oznacza to 偶e czasami mu si臋 nie uda, tak samo jak wojownikowi nie uda艂oby si臋 trafi膰 broni膮. Z tego powodu staj膮 si臋 s艂absi wi臋c by zachowa膰 r贸wnowag臋 posta膰 czaruj膮ca nie zapomina czar贸w. Zaklinacze kt贸rzy nie przygotowuj膮 czar贸w mog膮 doda膰 sobie +1 czar znany do ka偶dego kr臋gu zakl臋膰 kt贸re mog膮 rzuca膰, opr贸cz najwy偶szego obecnie im do-st臋pnego. (1 poziomowy zaklinacz normalnie znaj膮cy 4 czary 0 kr臋gu i 2 czary 1 kr臋gu zna艂by w tym systemie 5 czar贸w 0 kr臋gu i 2 czary 1 kr臋gu).

Poziom
ST
1
12
2
14
3
16
4
20
5
22
6
24
7
26
8
28
9
30
Sukces oznacza 偶e czar si臋 powi贸d艂, pora偶ka 偶e nie.
Za ka偶dym razem gdy rzut si臋 nie powiedzie posta膰 si臋 m臋czy. Nieudany rzut oznacza 偶e posta膰 jest lekko zm臋czona. Przez 4 godziny cierpi kar臋 za zm臋czenie, ale warto艣ci s膮 zmniejszone o po艂ow臋. Gdy nie uda si臋 rzut gdy posta膰 b臋dzie lekko zm臋czona to staje si臋 w pe艂ni zm臋czona. Nieudany rzut w tym stanie oznacza dla postaci wycie艅czenie. Ka偶dy stan ma odpowiednie kary do ST. Poza tym za ka偶de rzucone 3 poziomy czar贸w ST wzrasta o +1 a偶 do odpoczynku (snu itp.). Je偶eli posta膰 jest wycie艅czona to nie mo偶e rzuca膰 w tym stanie czar贸w. Nie mo-偶e r贸wnie偶 rzuca膰 czar贸w o ST 45 lub wi臋cej.

Atuty metamagiczne
W tym systemie atuty te dodawane s膮 przed rzuceniem czaru. ST nowego czaru jest r贸wne ST czaru kr臋gu na jakim znajduje si臋 czar po u偶yciu atutu. Postacie mog膮 tak zrobi膰 nawet je偶eli nie mog膮 rzuca膰 czar贸w z tego poziomu, lecz otrzymuj膮 wtedy kar臋 +4 do rzutu.

Kap艂ani i domeny
Bogowie udzielaj膮 b艂ogos艂awie艅stwa swym wybra艅com, dzi臋ki czemu 艂atwiej im rzuca膰 niekt贸re czary. ST czar贸w z domeny kt贸r膮 posiada kap艂an jest zmniejszona o 2.

Spontaniczne rzucanie czar贸w przez kap艂an贸w
Kap艂ani mog膮 rzuci膰 dowolny nie zapami臋tany czar. Najpierw musi wymaza膰 z pami臋ci jeden zapami臋tany czar, co jest pe艂norundow膮 akcj膮. Po tym mo偶e raz i tylko raz rzuci膰 spontanicznie jeden dowolny czar tego samego lub ni偶szego kr臋gu. Kolejne spontaniczne rzucanie wymaga wymazania kolejnego zapami臋tanego czaru. Co wa偶ne, ST czaru rzucanego spontanicznie ma kar臋 +4 do ST.

Magowie i spontaniczne rzucanie
Je偶eli mag ma czar w ksi臋dze, kt贸ry chce rzuci膰 spontanicznie to post臋puje tak jak kap艂an.

Zaklinacze i bardowie
Zaklinacze i bardowie (ci co nie musz膮 przygotowywa膰 czar贸w) mog膮 podnie艣膰 moc czaru dzi臋ki swemu szcze-g贸lnemu powi膮zaniu z magi膮. Dostaj膮 metamagiczny atut Podniesienie czaru na pierwszym poziomie. Poza tym nie potrzebuj膮 komponent贸w ta艅szych ni偶 1 szkuta z艂ota.



Orygina艂: link
T艂umaczenie: Piotr Mali艅ski
RkBlog

Forgotten Realms, 14 July 2008, Piotr Mali艅ski

Comment article