RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

NearInfinity

Wst臋p
Near Infinity to przegl膮darka i edytor dla gier opartych na silniku Infinity firmy BioWare. Odczytuje pliki gier z serii Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape Torment oraz w niewielkim stopniu Neverwinter Nights. Program ten jest rozpowszechniany za darmo wed艂ug zasad GNU – General Public License. Near Infinity zosta艂 stworzony przez Jona Olav Hauglid’a.

Instalacja i uruchamianie NearInfinity

- NearInfinity 艣ci膮gn膮膰 mo偶esz St膮d.
- Na powy偶szej stronie b臋dzie odno艣nik do pobrania wirtualnej maszyny Javy wymaganej przez NI (wybierz JRE a nie SDK)
- By NearInfinity dzia艂a艂 musisz najpierw zainstalowa膰 Jav臋.
- Teraz mo偶esz uruchomi膰 NI klikaj膮c na plik JAR (jedyny jaki jest).
- Program powinien si臋 uruchomi膰.
Je偶eli komputer chce ci "rozpakowa膰" ten plik to tego nie r贸b! Oznacza to i偶 system "nie widzi" Javy. Je偶eli po restarcie MS Windows problem ten si臋 powtarza sprawd藕 czy poprawnie zainstalowa艂e艣 maszyn臋 javy.
- Po uruchomieniu programu ka偶e ci on wskaza膰 艣cie偶k臋 do pliku Chitin.key gry, kt贸r膮 b臋dziesz edytowa艂.


Mo偶liwo艣ci

-Przegl膮danie, przeszukiwanie plik贸w gier na silniku Infinity
-Mo偶liwo艣膰 edycji praktycznie wszystkich plik贸w
-Wbudowany dekompilator i kompilator dla skrypt贸w
-Mo偶liwo艣膰 edytowania lub dodawania w艂asnych linii w dialog.tlk
-Obs艂uguje wszystkie gry na silniku Infinity (nawet nioficjalne dodatki)


Edytowalne pliki:

2DA: pliki tekstowe przechowuj膮ce zazwyczaj zasady AD&D lub D&D 3E
ARE: informacje o obszarach
BCS: skompilowane skrypty
BIF: archiwa zawieraj膮ce dane
BIO: biografie postaci
BS: skompilowane skrypty
CBF: archiwa zawieraj膮ce dane
CHR: wyeksportowane postacie gracza
CHU: specyfikacja GUI
CRE: opis potwor贸w
DLG: dialogi
EFF: efekty
GAM: zapisane gry
IDS: etykiety dla cz臋艣ci silnika gry
INI: informacje o zadaniach (questy)
ITM: przedmioty
KEY: katalog danych
MUS: Muzyka
PRO: obiekty ruchome
RES: biografie postaci gracza
SAV: zapisane gry
SPL: czary
SRC: tekst wy艣wietlany nad g艂ow膮 postaci (Torment)
STO: sklepy
TLK: linie tekstu
VVC: efekty wizualne
WED: wygl膮d obszaru
WFX: (nieznany)
WMP: mapa 艣wiata


Pliki do odczytu

ACM: klipy d藕wi臋kowe
BAM: animacje i ikony
BMP: Obrazy i palety
MOS: Obrazy
MVE: Filmy
PLT: „Paper dolls” – ikonki przedmiot贸w na ziemi itp.
TGA: Obrazy (NWN)
TIS: Tilesets
WAV: klipy d藕wi臋kowe


Uruchomienie programu

By m贸c uruchomi膰 Near Infinity (NI) trzeba mie膰 zainstalowan膮 jedn膮 z gier. W tym przewodniku za艂o偶ymy, 偶e mamy zainstalowany Baldurs Gate 2. Je偶eli nie umie艣ci艂e艣 pliku Nearinfinity.jar w katalogu gry to przy jego uruchamianiu pojawi si臋 okno z pro艣b膮 o wskazanie pliku chitin.key gry (znajduje si臋 w jej g艂贸wnym katalogu)
Po zaznaczeniu pliku NI odczytuje wszystkie potrzebne mu informacje i pojawia si臋 Okno g艂贸wne. To okno sk艂ada si臋 z 4 cz臋艣ci:
-Paska g艂贸wnego menu
-Drzewa danych w grze
-Pola wy艣wietlania zawarto艣ci plik贸w
-Paska statusu – pokazuje ostatnio odczytywany plik.


Drzewo danych

W drzewie danych zasoby gry uporz膮dkowane s膮 wg ich typu (wav razem, mos razem itp.). Dodatkowo mamy dost臋p do katalog贸w Override, MpSave, Music, Character, Scripts, Sounds, Save i Temp. Je偶eli klikniesz prawym klawiszem myszy na pliku (nie na katalogu) to pojawi ci si臋 pasek opcji: Open, Open in new window itp. Plik mo偶na r贸wnie偶 wyeksportowa膰, z czego b臋dziemy cz臋sto korzysta膰.

Edytowanie plik贸w za pomoc膮 NI

-Edycja przedmiot贸w
Near Infinity to program posiadaj膮cy obszerne zdolno艣ci edytowania plik贸w, lecz nie jest zbyt przejrzysty. Bardzo przydaje si臋 przy przegl膮daniu, eksportowaniu i wyszukiwaniu konkretnych plik贸w. Oto przyk艂ad podstawowego wyszukiwania i drobnej edycji w NI:
Wchodzimy do „tools” i wybieramy opcj臋 szukania „find”. Wybieramy „items” i szukamy np. „kostur mag贸w”. Klikamy „search”, je偶eli wyskocz膮 jakie艣 b艂臋dy to klikamy na okienko (przeszukiwanie nie zostanie przerwane).
Program wyszuka艂 nam „Kostur Mag贸w”. Klikamy na nazw臋.
Program wy艣wietli艂 nam informacje o tym przedmiocie. Patrz膮c na drzewo widzimy 偶e plik Kostura Mag贸w to staf11.itm
Klikaj膮c na zak艂adk臋 „edit” pojawi膮 nam si臋 pola gdzie mo偶emy edytowa膰 r贸偶ne parametry. Nie b臋d臋 tutaj pisa艂 wi臋cej o edycji przedmiot贸w, gdy偶 lepiej si臋 je edytuje w Infinity Engine Editor Pro. Tutaj dla przyk艂adu mo偶emy zmieni膰 np. cen臋 (price) lub umagicznienie (enchantment)
Teraz mo偶emy dla przyk艂adu poszuka膰 czar贸w. Wybieramy „find” i szukamy „zatrzymanie czaru”
Po zako艅czeniu przeszukiwania pojawi nam si臋 1 wynik lub 2 je偶eli mamy zainstalowany ToB. Jak si臋 mo偶na domy艣li膰 SPWISH – to efekt z czeru 偶yczenie. Czary maga maj膮 nazw臋 SPWI, a nasze zatrzymanie czasu SPWI909.spl
Jak chcemy mo偶emy np. zmieni膰 poziom z 9 na np. 1 :)
Je偶eli co艣 robimy z danym plikiem to trzeba sobie wyeksportowa膰 kopi臋 zapasow膮 P-klikaj膮c na plik i wybieraj膮c „export” (je偶eli zmieniamy plik to jego nowa wersja trafia do override)
Bardziej przejrzystym programem do edycji przedmiot贸w i czar贸w jest wspomniany IEEP. NI wykorzystuj臋 g艂贸wnie do wyszukiwania, przegl膮dania i eksportowania okre艣lonych plik贸w. Mo偶na r贸wnie偶 dokonywa膰 drobnych zmian w IWD2 gdzie IEEP nie dzia艂a.
RkBlog

Modowanie Silnika Infinity, 14 July 2008, Piotr Mali艅ski

Comment article