NearInfinity

Wstęp
Near Infinity to przeglądarka i edytor dla gier opartych na silniku Infinity firmy BioWare. Odczytuje pliki gier z serii Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape Torment oraz w niewielkim stopniu Neverwinter Nights. Program ten jest rozpowszechniany za darmo według zasad GNU – General Public License. Near Infinity został stworzony przez Jona Olav Hauglid’a.

Instalacja i uruchamianie NearInfinity

- NearInfinity ściągnąć możesz Stąd.
- Na powyższej stronie będzie odnośnik do pobrania wirtualnej maszyny Javy wymaganej przez NI (wybierz JRE a nie SDK)
- By NearInfinity działał musisz najpierw zainstalować Javę.
- Teraz możesz uruchomić NI klikając na plik JAR (jedyny jaki jest).
- Program powinien się uruchomić.
Jeżeli komputer chce ci "rozpakować" ten plik to tego nie rób! Oznacza to iż system "nie widzi" Javy. Jeżeli po restarcie MS Windows problem ten się powtarza sprawdź czy poprawnie zainstalowałeś maszynę javy.
- Po uruchomieniu programu każe ci on wskazać ścieżkę do pliku Chitin.key gry, którą będziesz edytował.


Możliwości

-Przeglądanie, przeszukiwanie plików gier na silniku Infinity
-Możliwość edycji praktycznie wszystkich plików
-Wbudowany dekompilator i kompilator dla skryptów
-Możliwość edytowania lub dodawania własnych linii w dialog.tlk
-Obsługuje wszystkie gry na silniku Infinity (nawet nioficjalne dodatki)


Edytowalne pliki:

2DA: pliki tekstowe przechowujące zazwyczaj zasady AD&D lub D&D 3E
ARE: informacje o obszarach
BCS: skompilowane skrypty
BIF: archiwa zawierające dane
BIO: biografie postaci
BS: skompilowane skrypty
CBF: archiwa zawierające dane
CHR: wyeksportowane postacie gracza
CHU: specyfikacja GUI
CRE: opis potworów
DLG: dialogi
EFF: efekty
GAM: zapisane gry
IDS: etykiety dla części silnika gry
INI: informacje o zadaniach (questy)
ITM: przedmioty
KEY: katalog danych
MUS: Muzyka
PRO: obiekty ruchome
RES: biografie postaci gracza
SAV: zapisane gry
SPL: czary
SRC: tekst wyświetlany nad głową postaci (Torment)
STO: sklepy
TLK: linie tekstu
VVC: efekty wizualne
WED: wygląd obszaru
WFX: (nieznany)
WMP: mapa świata


Pliki do odczytu

ACM: klipy dźwiękowe
BAM: animacje i ikony
BMP: Obrazy i palety
MOS: Obrazy
MVE: Filmy
PLT: „Paper dolls” – ikonki przedmiotów na ziemi itp.
TGA: Obrazy (NWN)
TIS: Tilesets
WAV: klipy dźwiękowe


Uruchomienie programu

By móc uruchomić Near Infinity (NI) trzeba mieć zainstalowaną jedną z gier. W tym przewodniku założymy, że mamy zainstalowany Baldurs Gate 2. Jeżeli nie umieściłeś pliku Nearinfinity.jar w katalogu gry to przy jego uruchamianiu pojawi się okno z prośbą o wskazanie pliku chitin.key gry (znajduje się w jej głównym katalogu)
Po zaznaczeniu pliku NI odczytuje wszystkie potrzebne mu informacje i pojawia się Okno główne. To okno składa się z 4 części:
-Paska głównego menu
-Drzewa danych w grze
-Pola wyświetlania zawartości plików
-Paska statusu – pokazuje ostatnio odczytywany plik.


Drzewo danych

W drzewie danych zasoby gry uporządkowane są wg ich typu (wav razem, mos razem itp.). Dodatkowo mamy dostęp do katalogów Override, MpSave, Music, Character, Scripts, Sounds, Save i Temp. Jeżeli klikniesz prawym klawiszem myszy na pliku (nie na katalogu) to pojawi ci się pasek opcji: Open, Open in new window itp. Plik można również wyeksportować, z czego będziemy często korzystać.

Edytowanie plików za pomocą NI

-Edycja przedmiotów
Near Infinity to program posiadający obszerne zdolności edytowania plików, lecz nie jest zbyt przejrzysty. Bardzo przydaje się przy przeglądaniu, eksportowaniu i wyszukiwaniu konkretnych plików. Oto przykład podstawowego wyszukiwania i drobnej edycji w NI:
Wchodzimy do „tools” i wybieramy opcję szukania „find”. Wybieramy „items” i szukamy np. „kostur magów”. Klikamy „search”, jeżeli wyskoczą jakieś błędy to klikamy na okienko (przeszukiwanie nie zostanie przerwane).
Program wyszukał nam „Kostur Magów”. Klikamy na nazwę.
Program wyświetlił nam informacje o tym przedmiocie. Patrząc na drzewo widzimy że plik Kostura Magów to staf11.itm
Klikając na zakładkę „edit” pojawią nam się pola gdzie możemy edytować różne parametry. Nie będę tutaj pisał więcej o edycji przedmiotów, gdyż lepiej się je edytuje w Infinity Engine Editor Pro. Tutaj dla przykładu możemy zmienić np. cenę (price) lub umagicznienie (enchantment)
Teraz możemy dla przykładu poszukać czarów. Wybieramy „find” i szukamy „zatrzymanie czaru”
Po zakończeniu przeszukiwania pojawi nam się 1 wynik lub 2 jeżeli mamy zainstalowany ToB. Jak się można domyślić SPWISH – to efekt z czeru życzenie. Czary maga mają nazwę SPWI, a nasze zatrzymanie czasu SPWI909.spl
Jak chcemy możemy np. zmienić poziom z 9 na np. 1 :)
Jeżeli coś robimy z danym plikiem to trzeba sobie wyeksportować kopię zapasową P-klikając na plik i wybierając „export” (jeżeli zmieniamy plik to jego nowa wersja trafia do override)
Bardziej przejrzystym programem do edycji przedmiotów i czarów jest wspomniany IEEP. NI wykorzystuję głównie do wyszukiwania, przeglądania i eksportowania określonych plików. Można również dokonywać drobnych zmian w IWD2 gdzie IEEP nie działa.
RkBlog

Modowanie Silnika Infinity, 14 July 2008, Piotr Maliński

Comment article
RkBlog main page Search RSS Contact