RkBlog

Hardware, programming and astronomy tutorials and reviews.

Podstawy Weidu

Instalacja WeiDu

Jest bardzo 艂atwa. ¦ci膮gamy najnowsze WeiDu ze Strony Weimera. Rozpakowujemy i z powsta艂ego katalogu kopiujemy plik weidu.exe do g艂贸wnego katalogu BG I / BG II / IWD I / IWD II :). By si臋 do niego dobra膰 trzeba wle藕膰 do DOSA:
-"START", "Programy", "Tryb MS-DOS"
-Teraz mamy czarne okienko :) z czym艣 takim c:Windows
Przypomnienie komend DOSA: cd wyrzuci nas do c: z dowolnego katalogu, a wpisanie cd [nazwa katalogu] przeniesie nas do danego katalogu. Ja mam bg 1 w katalogu c:infbg1 wi臋c mam cd ind, dalej cd bg1. Jeste艣my na miejscu

I. Szukanie ig艂y w stogu siana, opcja --textout
Zaczniemy od zabawy... szukania czego艣, gdzie艣 itp.
-listowanie zawarto艣ci pliku biff - powiedzmy 偶e jestem ciekawy co jest w pliku items.bif (Bg1/bg2 itp.). Pisz臋 w okienku DOSA:
weidu --biff dataitems.biff --textout itemki.txt
Pomy艣li troch臋 i sko艅czy :). Jako 偶e jest to pierwsza komenda jak膮艣my wpisali do WeiDu tak wi臋c wyja艣ni臋 j膮 szczeg贸艂owo. Ka偶da komenda zaczyna si臋 od "weidu" (bo jest plik weidu.exe) dalsze teksty to komendy m贸wi膮ce co ma robi膰. Komenda --biff [艣cie偶ka do bifa] ka偶e weidu pokaza膰 zawarto艣膰 danego bifa. Jako 偶e item贸w jest od cholery to nie zmie艣ci艂yby si臋 w oknie DOSa, tak wi臋c WeiDu mo偶e wynik przenie艣膰 do pliku tekstowego (wpisz weidu --biff dataitems.biff dla por贸wnania) ... zobacz g艂贸wny katalog swojej gry. Powinien tam by膰 plik tektstowy o nazwie takiej jak膮 da艂e艣 po --textout. Jak go otworzysz zobaczysz du偶o nazw plik贸w itm i bam siedz膮cych w tym bifie :) w ramach 膰wicze艅 zr贸b taki pliczek dla innych biff贸w :D

wyszukiwanie plik贸w danego typu

Powiedzmy 偶e chcemy znale藕膰 wszystkie pliki itm niezale偶nie od biff w jakim s膮 (w oryginalnej grze s膮 tylko w jednym ale przy modach mog膮 by膰 w kilku). Piszemy:
weidu --biff-type itm --biff-str . --textout items.txt
Wygenerowa艂o plik zawieraj膮cy tylko pliki itm (nie ma bam'贸w jak by艂o wcze艣niej) Kropka oznacza dowoln膮 nazw臋... Wi臋c wpiszmy co艣 w stylu:
weidu --biff-type itm --biff-str sw1h --textout sw.txt
W艂a艣nie otrzymali艣my list臋 plik贸w itm o nazwie sw1h*.itm gdzie * to oczywi艣cie co艣 dowolnego. Dla jasno艣ci dodam 偶e sw1h to pocz膮tek nazwy mieczy jednor臋cznych.
weidu --biff-type cre --biff-str spwi111
Ta komenda (mo偶e by膰 z --textout, ale tu si臋 wszystko zmie艣ci) znajdzie wszystkie pliki cre maj膮cych czar spwi111 (wymy艣la艂em numer wi臋c nie wiem co to za czar :P) W BG I czar ten znaj膮 Merlin.cre i e35.cre (Merlin? ciekawe :P). Kombinacji szukania jest od cholery. A teraz co艣 dla Hathor :D:
weidu --biff-type are --biff-str alatos
weidu --biff-type are --biff-str alora
Pierwsze dla por贸wnania... i wysz艂o 偶e szef z艂odziei jest na AR0153. Teraz Alora... Pusto :D chocia偶 mi wysz艂a karczma Winthropa (bo tam j膮 wrzuci艂em "modem"). Dla pog艂臋bienia poszukiwa艅 mo偶na zamiast are da膰 bcs :) dla alory wyjdzie plansza - jedno z wej艣膰 do siedziby z艂odziei.
Przeszukiwanie "wpis贸w" (string): Komenda jest nast臋puj膮ca
weidu --strfind bhaal
weidu --strfind [co艣 og贸lnie]
To znajdzie wszystkie "stringi" :D gdzie jest bhaal. Dodanie --textout nie chce za bardzo chodzi膰 :) zaraz si臋 spytam na forum :)
weidu --strfind ala*s
A to znajdzie wszystkie stringi z wyrazem ala*s (m.in. alatos)
weidu --string 123
To wy艣wietli stringa o podanym numerze.

II. Inne przydatne polecenia

-Robienie biffa - Zainstalowa艂em sobie Icewind Gate II i w override mam 9300 co艣 plik贸w... gra zwalnia co jaki艣 czas, bo nie lubi czyta膰 z override, woli biffy. A wi臋c robimy biffa. robimy kopi臋 zapasow膮 chitin.key i override. Zmieniamy nazw臋 katalogu override na np. "nowybi" oraz tworzymy pusty katalog override :). Lecimy do WeiDu:
weidu --make-biff nowybi
weidu --make-biff [nazwa katalogu]
Zbifowane :D przecie偶 to 艂atwe. Po zbifowaniu katalog z biffowanymi plikami wywalamy.
-Dekompilacja .dlg do .d - te偶 proste:
weidu bodhi.dlg
weidu [nazwapliku.dlg]
W override powstanie plik .d :) kt贸ry 艂atwo zrozumie膰. Np zagl膮daj膮c do Hull.dlg dowiemy si臋 o 2 mo偶liwych jego odpowiedziach po przyniesieniu miecza w zale偶no艣ci od naszej charyzmy:

IF WEIGHT #1 ~ReactionGT(LastTalkedToBy,NEUTRAL_UPPER)
HasItem("SW1H12",LastTalkedToBy)
~ THEN BEGIN 1 // from:
SAY #15983 /* ~Dzi膽ki ma艅y. Gorion nie wychowa艅 ci膽 tak 艖le, co.......


IF WEIGHT #2 ~ReactionLT(LastTalkedToBy,FRIENDLY_LOWER)
HasItem("SW1H12",LastTalkedToBy)
~ THEN BEGIN 3 // from:
SAY #15985 /* ~Nie 么pieszy艅e么 si膽, co? Gorion to g艅upiec, skoro ..........

Jak wida膰 dekompilowany dlg ma kodowane polskie znaki ale pisz膮c plik d my nie musimy kodowa膰 ich (WeiDu to zrobi膰... przynajmniej tak robi dla BG II :)

Wyci膮ganie plik贸w z bif贸w

weidu --biff-get dragred.cre
weidu --biff-get [nazwa.cre]

weidu --biff-get sper.*itm
Ostatnia komenda wyci膮gni臋 wszystkie pliki itm zaczynaj膮ce si臋 na "sper"


III. Tworzenie instalator贸w mod贸w

WeiDu to takie m膮dre zwi臋rze i gdy zmienisz nazw臋 z WeiDu.exe (skopiuj plik..) na Setup-[co艣].exe to zacznie zachowywa膰 si臋 jak instaler. Ale, by dobrze dzia艂a艂 co艣 musi mu powiedzie膰 co ma robi膰. Temu s艂u偶膮 pliki tp2 (plik txt o podmienionym rozszerzeniu). Plik tp2 zaczyna si臋 od tego:

BACKUP ~mojkatalogbackup~
AUTHOR ~www.pcrpg.prv.pl~

BEGIN ~mojmod~

Backup - miejsce gdzie b臋d膮 wrzucane pliki sprzed instalacji by w czasie deinstalacji mo偶naby艂o z nich skorzysta膰. Author to wiadomo. Begin - to poka偶e opcj臋 "Install component mojmod" po opaleniu instalera. Begin oznacza pocz膮tek danego "komponentu".
Dalej lec膮 polecenia co skopiowa膰, co skompilowa膰. Oto przyk艂adowe z nich:
COPY ~mojmodAr0515.are~ ~overrideAr0515.are~

COMPILE ~mojmod
Pierwszy typ polecenia kopiuje jaki艣 plik w dane miejsce. W tym przypadku jest to pli ARE. Drugi typ kompiluje plik .d na .dlg.... ale gdy mamy du偶o plik贸w, lub nie mamy poj臋cia co mu wpisa膰 do tp2 to mo偶emy kaza膰 mu samemu zrobi膰 plik tp2. Wystarczy w weidu wpisa膰 tak膮 komend臋:
weidu --automate mojmod --textapp mojmod.tp2
Gdzie "mojmod" to nazwa katalogu w kt贸rej siedz膮 pliki moda. Weidu wyci膮gni臋 dla np. przedmiot贸w, czar贸w itp. ich nazwy i opisy z dialog.tlk :) Gdy mamy tp2 dodajemy "pocz膮tek" zmieniamy jego nazw臋 na Setup-mojmod.tp2 kopiujemy weidu.exe i nadajemy mu nazw臋 Setup-mojmod.exe MOD GOTOWY :D Przyk艂adowo zobacz "kul臋 ciemno艣ci dla Viconii" :) -jeden z mych mod贸w.
RkBlog

Modowanie Silnika Infinity, 14 July 2008, Piotr Mali艅ski

Comment article