Podstawy Weidu

Instalacja WeiDu

Jest bardzo łatwa. ¦ciągamy najnowsze WeiDu ze Strony Weimera. Rozpakowujemy i z powstałego katalogu kopiujemy plik weidu.exe do głównego katalogu BG I / BG II / IWD I / IWD II :). By się do niego dobrać trzeba wleźć do DOSA:
-"START", "Programy", "Tryb MS-DOS"
-Teraz mamy czarne okienko :) z czymś takim c:Windows
Przypomnienie komend DOSA: cd wyrzuci nas do c: z dowolnego katalogu, a wpisanie cd [nazwa katalogu] przeniesie nas do danego katalogu. Ja mam bg 1 w katalogu c:infbg1 więc mam cd ind, dalej cd bg1. Jesteśmy na miejscu

I. Szukanie igły w stogu siana, opcja --textout
Zaczniemy od zabawy... szukania czegoś, gdzieś itp.
-listowanie zawartości pliku biff - powiedzmy że jestem ciekawy co jest w pliku items.bif (Bg1/bg2 itp.). Piszę w okienku DOSA:
weidu --biff dataitems.biff --textout itemki.txt
Pomyśli trochę i skończy :). Jako że jest to pierwsza komenda jakąśmy wpisali do WeiDu tak więc wyjaśnię ją szczegółowo. Każda komenda zaczyna się od "weidu" (bo jest plik weidu.exe) dalsze teksty to komendy mówiące co ma robić. Komenda --biff [ścieżka do bifa] każe weidu pokazać zawartość danego bifa. Jako że itemów jest od cholery to nie zmieściłyby się w oknie DOSa, tak więc WeiDu może wynik przenieść do pliku tekstowego (wpisz weidu --biff dataitems.biff dla porównania) ... zobacz główny katalog swojej gry. Powinien tam być plik tektstowy o nazwie takiej jaką dałeś po --textout. Jak go otworzysz zobaczysz dużo nazw plików itm i bam siedzących w tym bifie :) w ramach ćwiczeń zrób taki pliczek dla innych biffów :D

wyszukiwanie plików danego typu

Powiedzmy że chcemy znaleźć wszystkie pliki itm niezależnie od biff w jakim są (w oryginalnej grze są tylko w jednym ale przy modach mogą być w kilku). Piszemy:
weidu --biff-type itm --biff-str . --textout items.txt
Wygenerowało plik zawierający tylko pliki itm (nie ma bam'ów jak było wcześniej) Kropka oznacza dowolną nazwę... Więc wpiszmy coś w stylu:
weidu --biff-type itm --biff-str sw1h --textout sw.txt
Właśnie otrzymaliśmy listę plików itm o nazwie sw1h*.itm gdzie * to oczywiście coś dowolnego. Dla jasności dodam że sw1h to początek nazwy mieczy jednoręcznych.
weidu --biff-type cre --biff-str spwi111
Ta komenda (może być z --textout, ale tu się wszystko zmieści) znajdzie wszystkie pliki cre mających czar spwi111 (wymyślałem numer więc nie wiem co to za czar :P) W BG I czar ten znają Merlin.cre i e35.cre (Merlin? ciekawe :P). Kombinacji szukania jest od cholery. A teraz coś dla Hathor :D:
weidu --biff-type are --biff-str alatos
weidu --biff-type are --biff-str alora
Pierwsze dla porównania... i wyszło że szef złodziei jest na AR0153. Teraz Alora... Pusto :D chociaż mi wyszła karczma Winthropa (bo tam ją wrzuciłem "modem"). Dla pogłębienia poszukiwań można zamiast are dać bcs :) dla alory wyjdzie plansza - jedno z wejść do siedziby złodziei.
Przeszukiwanie "wpisów" (string): Komenda jest następująca
weidu --strfind bhaal
weidu --strfind [coś ogólnie]
To znajdzie wszystkie "stringi" :D gdzie jest bhaal. Dodanie --textout nie chce za bardzo chodzić :) zaraz się spytam na forum :)
weidu --strfind ala*s
A to znajdzie wszystkie stringi z wyrazem ala*s (m.in. alatos)
weidu --string 123
To wyświetli stringa o podanym numerze.

II. Inne przydatne polecenia

-Robienie biffa - Zainstalowałem sobie Icewind Gate II i w override mam 9300 coś plików... gra zwalnia co jakiś czas, bo nie lubi czytać z override, woli biffy. A więc robimy biffa. robimy kopię zapasową chitin.key i override. Zmieniamy nazwę katalogu override na np. "nowybi" oraz tworzymy pusty katalog override :). Lecimy do WeiDu:
weidu --make-biff nowybi
weidu --make-biff [nazwa katalogu]
Zbifowane :D przecież to łatwe. Po zbifowaniu katalog z biffowanymi plikami wywalamy.
-Dekompilacja .dlg do .d - też proste:
weidu bodhi.dlg
weidu [nazwapliku.dlg]
W override powstanie plik .d :) który łatwo zrozumieć. Np zaglądając do Hull.dlg dowiemy się o 2 możliwych jego odpowiedziach po przyniesieniu miecza w zależności od naszej charyzmy:

IF WEIGHT #1 ~ReactionGT(LastTalkedToBy,NEUTRAL_UPPER)
HasItem("SW1H12",LastTalkedToBy)
~ THEN BEGIN 1 // from:
SAY #15983 /* ~Dziđki mańy. Gorion nie wychowań ciđ tak őle, co.......


IF WEIGHT #2 ~ReactionLT(LastTalkedToBy,FRIENDLY_LOWER)
HasItem("SW1H12",LastTalkedToBy)
~ THEN BEGIN 3 // from:
SAY #15985 /* ~Nie ôpieszyńeô siđ, co? Gorion to gńupiec, skoro ..........

Jak widać dekompilowany dlg ma kodowane polskie znaki ale pisząc plik d my nie musimy kodować ich (WeiDu to zrobić... przynajmniej tak robi dla BG II :)

Wyciąganie plików z bifów

weidu --biff-get dragred.cre
weidu --biff-get [nazwa.cre]

weidu --biff-get sper.*itm
Ostatnia komenda wyciągnię wszystkie pliki itm zaczynające się na "sper"


III. Tworzenie instalatorów modów

WeiDu to takie mądre zwięrze i gdy zmienisz nazwę z WeiDu.exe (skopiuj plik..) na Setup-[coś].exe to zacznie zachowywać się jak instaler. Ale, by dobrze działał coś musi mu powiedzieć co ma robić. Temu służą pliki tp2 (plik txt o podmienionym rozszerzeniu). Plik tp2 zaczyna się od tego:

BACKUP ~mojkatalogbackup~
AUTHOR ~www.pcrpg.prv.pl~

BEGIN ~mojmod~

Backup - miejsce gdzie będą wrzucane pliki sprzed instalacji by w czasie deinstalacji możnabyło z nich skorzystać. Author to wiadomo. Begin - to pokaże opcję "Install component mojmod" po opaleniu instalera. Begin oznacza początek danego "komponentu".
Dalej lecą polecenia co skopiować, co skompilować. Oto przykładowe z nich:
COPY ~mojmodAr0515.are~ ~overrideAr0515.are~

COMPILE ~mojmod
Pierwszy typ polecenia kopiuje jakiś plik w dane miejsce. W tym przypadku jest to pli ARE. Drugi typ kompiluje plik .d na .dlg.... ale gdy mamy dużo plików, lub nie mamy pojęcia co mu wpisać do tp2 to możemy kazać mu samemu zrobić plik tp2. Wystarczy w weidu wpisać taką komendę:
weidu --automate mojmod --textapp mojmod.tp2
Gdzie "mojmod" to nazwa katalogu w której siedzą pliki moda. Weidu wyciągnię dla np. przedmiotów, czarów itp. ich nazwy i opisy z dialog.tlk :) Gdy mamy tp2 dodajemy "początek" zmieniamy jego nazwę na Setup-mojmod.tp2 kopiujemy weidu.exe i nadajemy mu nazwę Setup-mojmod.exe MOD GOTOWY :D Przykładowo zobacz "kulę ciemności dla Viconii" :) -jeden z mych modów.
RkBlog

Modowanie Silnika Infinity, 14 July 2008, Piotr Maliński

Comment article
RkBlog main page Search RSS Contact