Przegląd systemów-platform dla komórek i smartphonów
2 October 2008
Comments
Windows Mobile
- Zamknięty kod
- Główny język: C++
- Wsparcie dla programowania w Visual Basic, .NET, ASP.NET
- Wspierane urządzenia: wiele telefonów
- Firma: Microsoft
WebOS
- Otwarty kod (przynajmniej częściowo)
- Główny język: JavaScript
- Wspierane urządzenia: Palm Pre
- Firma: Palm
BlackBerry
- Zamknięty kod
- Główny język: Java (J2ME) + własnościowe rozszerzenia
- Wspierane urządzenia: BlackBerry
- Firma: RIM
iPhone
- Zamknięty kod
- Własnościowy model marketingowy
- Oparty o BSD i iPhone Framework
- Główny język: Objective C
- Wspierane urządzenia: iPhone
- Firma: Apple
- Pełne SDK + emulator
Android
- Darmowy i otwarty
- Oparty na Linuksie i Android runtime
- Biblioteki GUI: Android
- Główny język: Java (część)
- Wspierane urządzenia: kilka/naście telefonów + emulator
- Firma: Google + Open Handset Alliance
Maemo/ITOS
- W 95% otwarty i "darmowy"
- Oparty na Linuksie (Debian), DBus i X11
- Biblioteki GUI: GTK/hildon, Qt4
- Główne języki: C, C++, Python
- Pakiety DEB
- Wspierane urządzenia: n810 (1 urządzenie)
- Firma: Nokia
OpenMoko
- Całkowicie otwarty i "darmowy"
- Oparty na Linuksie (OpenEmbedded), DBus i X11
- Biblioteki GUI: GTK, Qt, EFL
- Główne języki: C, Python
- Pakiety .ipk
- Wspierane urządzenia: Neo freerunner (1 urządzenie)
- Firma: FIC/OpenMoko
Symbian S60
- Własnościowy, lecz "otwarty" dla programowania
- Oparty na Symbianie
- Główny język: Symbian C++
- Obsługiwane frameworki: Open C (Posix porting layer), Java (J2ME), Python, Adobe Flash Lite / Web Runtime
- Wspierane urządzenia: wiele telefonów
- Firma: Nokia
Symbian Foundation
- Nowa inicjatywa firm wykorzystujących Symbiana
- "Połączenie" wielu odmian systemu
- Cel to otwarcie kodu do 2010 na Eclipse Public License
- Nokia przejmuje Symbian Ltd
- Fundacja Symbiana otrzymuje prawa do poszczególnych systemów i komponentów (początek 2009)
- Start Fundacji Symbiana (początek 2009)
- Pierwsze pełne wydanie Symbiana przez fundację (początek 2010)
- Komponenty platformy udostępnione na otwartych licencjach (następne 2 lata)
- 7 producentów urządzeń
- 200 milionów sztuk urządzeń 235 modeli
- 250 operatorów
- Dziesiątki tysięcy aplikacji
- 4 miliony programistów
Na bazie prezentacji "mobile development platforms" Sebastiana Mancke.
RkBlog
Comment article