Wprowadzenie do gry

W grze pojawił się wyłudzacz haseł użytkowników. Pod żadnym pozorem nie podawaj danych swojego konta! Ani autor ani moderatorzy nie potrzebują takich danych!
Arena Albionu to gra RPG dostępna z poziomu przeglądarki. Po rejestracji grę rozpoczynamy na Wyspie Dziewic, która jest swego rodzaju wprowadzeniem dla początkujących. By wydostać się z wyspy musimy wykonać szereg zadań dysponując ograniczonymi zasobami na wyspie.
al1
Zanim przejdę do kwestii walki i taktyki napiszę nieco o wykonaniu wszystkich zadań. Na początku powinniśmy odwiedzić Kram i kupić 9 rumianków i 9 chlebów (możemy mieć maksymalnie 20 przedmiotów). Następnie odwiedzamy Hades i intensywnie go przeszukujemy. Rumianki i chleb używamy do uzupełniania ran i kondycji. Nie ma sensu wyposażać się w sprzęt do walki, gdyż i tak napotkani w Hadesie wrogowie nas pokonają (na starcie). Celem przeszukiwań w Hadesie jest:
  • Znalezienie używek (alkoholi, grzybów, jagód), za pomocą w których w porcie będziemy mogli podnieść swoje statystyki. Na każdym poziomie należy jak najszybciej je wymaksować.
  • Znalezienie skóry (przynajmniej jednej - by zamówić bukłak, a także dodatkowe na wyprodukowanie skórzanego opancerzenia jeżeli potrzebne)
  • Znalezienie trochę talarów i sprzętu (którego nie ma w sklepie)

Z Hadesu powinniśmy wychodzić, gdy pozostaje nam jeden/dwa rumianki lub jeden/dwa bochenki chleba, tak by nie ugrzęznąć w nim na turę albo i dwie. Jeżeli będziemy zawzięcie przeszukiwać okazać się może iż zabraknie nam miejsca w schowku (do 20 przedmiotów). W tym wypadku należy wyrzucić jakieś zbędne rzeczy (słabsze uzbrojenie o mniejszej wytrzymałości, niektóre surowce, dodatkowe sztuki broni czy skór). Niestety na tej wyspie nie ma targu ani magazynu. Gdy mamy skórę i zadowalającą nas ilość łupów to możemy udać się do Agros, gdzie możemy pracować jako parobek. Jednym z zadań jest osiągnięcie 1 poziomu jako parobek a to zajmie 50 tur. Oczywiście pracę możemy przerywać by np. skoczyć na arenę czy do Hadesu. Mając skórę i 1 poziom parobka możemy zmówić w Agros bukłak, który pojawi się w naszym schowku w następnej turze.

Dwa ostatnie zadania to osiągnięcie określonego poziomu oraz wygranie kilku walk na arenie. Muszę teraz poruszyć kwestię mechaniki gry i sposobu walki. W lewym górnym rogu mamy szereg ikonek, pod którymi kryje się nasz schowek czy też statystyki postaci. Zobacz na rysunek poniżej:

al6
Na powyższym rysunku zaznaczono najważniejsze zakładki. Postać - tutaj oglądamy swoje statystyki oraz rozdzielamy punkty rozwoju otrzymywane z każdym poziomem. Na co je przeznaczyć o tym później. Oto przykładowe dane postaci:
al7
  • Sakiewka - ilość talarów jaką posiadasz
  • Atak - wartość ataku (w nawiasie kwadratowym wartość maksymalna dla twojego poziomu, pierwsza liczba po tym nawiasie to premia do ataku z broni i innych przedmiotów, druga - premia z wyszkolenia)
  • Obrona - identycznie jak dla ataku
  • Siła - wartość twojej siły, którą wykorzystuje się do noszenia uzbrojenia. Pierwsza liczba - wartość dostępnej jeszcze siły, druga liczba - całkowita siła.
  • Kondycja - określa twoją wytrzymałość, spada przy poruszaniu się, a także w walce. Regenerujemy za pomocą żywności. Pierwsza liczba to obecna kondycja, a druga to maksymalna kondycja jaką możemy mieć.
  • Zużycie na rundę walki - określa zużycie kondycji w każdej rundzie walki. Druga liczba pochodzi od przedmiotów zużywających kondycję, tak więc używanie ciężkich zbroi i broni nie zawsze jest opłacalne
  • Rany - inaczej punkty życia. Regenerujemy za pomocą lekarstw. Znaczenie liczb jak kondycja
  • Doświadczenie - twoje doświadczenie i informacja o kolejnym poziomie
  • Wiek - twój wiek w turach. Pierwsza liczba określa twój wiek a druga w nawiasie przybliżony wiek maksymalny. Po osiągnięciu wieku zbliżonego do tego maksymalnego wieku umierasz i odradzasz się jako potomek zaczynając od poziomu giermka.
  • Punkty Rozwoju - na starcie, a także z każdym poziomem otrzymujesz pewną ilość punktów rozwoju, które możesz przeznaczyć na ulepszenie danej cechy (np. siły czy ran)
  • Poniżej statystyk zestawione są używane przez ciebie przedmioty (uzbrojenie oraz lekarstwo i pożywienie w kieszeni i mieszku)
W Schowku znajdziemy wszystkie nasze przedmioty. Z jego poziomu możemy przedmioty zakładać i zdejmować ("umieść" i "zdejmij" - dla uzbrojenia, lekarstw, pożywienia i amuletów), a także wyrzucać czy wystawiać na bazarze (jeżeli znajdujemy się na nim). Oto przedmioty jakie znalazłem w Hadesie:
al2
Każdy przedmiot jest opisany. Ważnym parametrem dla uzbrojenia i narzędzi jest Wytrzymałość - jeżeli wartość spadnie do zera to przedmiot jest bezużyteczny i możemy go wyrzucić (naprawa jest możliwa, lecz skomplikowana i droga - opłacalna tylko dla najlepszych przedmiotów)

A więc musimy walczyć, a także rozdzielić punkty rozwoju. Pomocnik podpowiada wszystkie poza jednym na atak i ten jeden na obronę, choć to niekoniecznie najlepszy przydział. Jak działa system walk?:

  • Walka toczy się w rundach aż rany lub kondycja jednej z postaci spadną do zera
  • Postacie zadają sobie obrażenia w maksymalnej ilości: obrona przeciwnika - atak atakującego. Jeżeli atak jest mniejszy od obrony przeciwnika to nie zadamy mu obrażeń. Jeżeli większy to zadamy losową ilość obrażeń nie większą niż wyliczona wartość maksymalna.
  • Co rundę każda postać traci punkty kondycji - jeden punkt, oraz dodatkowe jeżeli używa cięższego uzbrojenia (w opisie przedmiotu jako "zużywa kondycji")
  • W mieszku i kieszeni można umieścić po jednej sztuce pokarmu i leczenia. Gdy kondycja lub rany spadną do zera przedmiot zostanie użyty i walka będzie trwać nadal. Nie zapominaj o umieszczaniu takich przedmiotów, ani o posiadaniu odpowiednie zapasu - postać z 0 ran lub 0 kondycji nie może się ruszać. Jeżeli nie masz odpowiednie przedmiotu do ich regeneracji to będziesz musiał czekać do następnej tury. Zamiast leczenia w mieszku można umieścić amulet. Amulety można kupić na targach, lub znaleźć w niektórych lokacjach. Najlepszy standardowy amulet - Wisior Yin Yang daje +25 do ataku i obrony.
Oto przykładowa walka z bobrem:
al4
Jak widać moja obrona jest większa od ataku bobra i nie zadaje mi obrażeń. Ja mam większy atak od jego obrony więc mogę go ranić, aż rany spadną do zera. Pokonanie wroga (a także przegranie z silniejszym) daje nam talary, punkty doświadczenia oraz czasami trofea. Poniższa walka pokazuje w działaniu umieszczonego w kieszeni pokarmu. Gdy moja kondycja spadła do zera został on użyty, a kondycja zregenerowana:
al5

Pojawia się pytanie jaką strategię przyjąć. Obecnie na wyspie dziewic można za pomocą używek maksować statystyki, tak więc punkty rozwoju mogą nawet pozostać niewykorzystane i czekać aż się przydadzą poza wyspą. Po zdobyciu kilku poziomów i zmaksowaniu wszystych cech możemy znacznie efektywniej przeszukiwać Hades, oraz lepiej walczyć na arenie (głównie na ko). Poza wyspą cechy za wyjątkiem ataku i obrony można zwiększać za pomocą amuletów naszej religii. Atak i obrona za pomocą używek takich jak na wyspie. Jeżeli chodzi o uzbrojenie to nie powinniśmy używać na niskich poziomach przedmiotów zużywających kondycję, poza ewentualnie bronią. W sklepach za około 1500 ta możemy kupić naramiennik pikowany i nagolennik pikowany do tego lekki hełm (aż do Kaptura Kolczego i Washu), buty jak kozaczki z futerkiem, a jeżeli stosujemy broń jednoręczną to możemy dorzucić także tarczę skórzaną (jedyna, która nie zużywająca kondycji, lecz jest mało wytrzymała). Powyższe przedmioty wymagają jedynie niewielkiej siły i nie zabierają kondycji. Do tego musimy dobrać broń (w walkach na arenie na wyspie dziewic nie jest potrzebna, jako że większość bije na ko) (ze względu na niską siłę czasami trzeba będzie rezygnować z części obrony). Bronie jednoręczne zużywają mniej kondycji, wymagają mniej siły, jak i mają mniejszą wytrzymałość. Poniżej bardzo dobry zestaw dla pierwszych kilku poziomów (przedstawiony ochmistrz poza wyspą)

albion1

Walka na Arenach jest dość prosta - wchodzi na arenę i wyjść możesz tylko gdy przegrasz. Pokonanie przeciwnika równego lub wyższego stopniem daje dużo talarów i punktów doświadczenia, a także trofeum. Działa to także w drugą stronę. Jeżeli jesteś na arenie i jest tłoczno to co chwilę sprawdzaj czy ktoś cię nie zaatakował i czy nie trzeba umieścić nowego pokarmu lub leczenia. Nawet przegrywanie z wyższymi stopniem jest opłacalne. Jeżeli chcesz pokonać kogoś takiego popatrz na liczbę wygranych i przegranych walk. Ten, kto ma więcej przegranych w teorii może być łatwiejszym celem. Widząc grupę rycerzy wysokiego poziomu na arenie wystarczy wyposażyć się w zapas leczenia i pokarmu i walczyć-przegrać z nimi - da nam to "dużo" doświadczenia i trochę talarów.

Ochrona przed maniakalnym graniem istnieje i jest dość skuteczna. Dwa parametry: mobilność i energia ograniczają dzienny zakres naszej aktywności. Mobilność spada przy przechodzeniu między lokacjami. Przy zerowej mobilności nie opuścimy danej planszy. Energia spada z każdym ruchem (w sumie kliknięciem). Jeżeli spadnie do zera tracimy dostęp do gry w danym dniu. Oba parametry regenerują się każdego dnia o 24:00. Część niewykorzystanej energii i punktów mobilności przechodzi także na następny dzień. Od 24:00 do 4:00 rano energia spada znacznie wolniej.

Gdzie wyruszyć? - Albion, Orgrod czy Zigura cieszą się dużą popularnością i zapewnią nam wszystkiego co trzeba. Należy jednak zwrócić uwagę na dostępność amuletów. Obecnie najłatwiej o amulety prawosławnych, które samemu można kopać w kopalni na pustyni (zigura).

RkBlog

Encyklopedia Albionu, 14 July 2008, Piotr Maliński

Comment article
RkBlog main page Search RSS Contact