Obróbka grafik w astrofotografii planetarnej
- Wyostrzanie waveletami
- Wyostrzanie filtrami deconvolution
- Wyostrzanie maską wyostrzającą (usharp mask)
Każda z tych metod produkuje nieco inną wynikową fotografię. W zależności od zastosowanych ustawień możemy lekko "wyostrzyć" obraz zachowując i podkreślają drobne i mało kontrastowe detale, czy też znacznie mocniej podkreślając większe struktury na powierzchni planety kosztem tych słabszych i mniejszych. Obrabiając różnymi ścieżkami ten same materiał wyjściowy możemy otrzymać finalne kolorowe fotografie prezentujące inne szczegóły planety.
Im lepszy stack tym większą możliwość obróbki będzie oferował. Zazwyczaj potrzeba co najmniej 1000 klatek z kamerki typu DMK21 by uzyskać sensowny obraz po obróbce.
Wavelety
System wyostrzania waveletami obecny w Registax daje nam możliwość dopasowania siły i charakteru ostrzenia do obiektu i jego rozmiaru. Warstwy od 1:1 do 6:1 wyostrzają od drobnego do dużego detalu. Metodą prób i błędów musimy stworzyć takie ustawienie poszczególnych warstw by otrzymać ostry, ale nie ziarnisty obraz. Im większy obraz planety (duża ogniskowa, apertura), tym "większe" dla waveletów stają się wszystkie struktury na jej powierzchni.
Oto wyjściowy stack Jowisza w kanale czerwonym przy 5,6 metra ogniskowej:


Widać już nieco większą ziarnistość, ale nadal obraz jest wyraźny. Nieduże zaszumienie usuwa się poprzez lekkie rozmycie obrazu (szczególnie dla kanałów RGB w fotografiach LRGB).
Dla porównania zdjęcie wykonane przy 2 metrach ogniskowej z zastosowaniem tych samych waveletów wygląda na przeostrzone. Drobne szczegóły zostały zamazane:

Obróbka po wyostrzeniu
Z podstawowych metod obróbki wyostrzonych zdjęć poszczególnych kanałów możemy zastosować:- Edycję poziomów
- Rozmycie i odszumianie

Czerwona linia pokazuje niewielką zmianę poziomów od lewej strony. Usunie to szare naleciałości, "szary" szum z obrazu. Edytując poziomy od prawej strony możemy zwiększyć jasność obiektu, co przydaje się gdy obraz został niedoświetlony. Edycja poziomów dostępna jest w praktyczniej każdej aplikacji (Photoshop, Paint .NET, GIMP, Astra Image, Nebulosity).
Wyostrzone (szczególnie mocno) obrazy zazwyczaj będą miały co najmniej niewielką ilość szumu objawiającą się w postaci pikselowych wzorków, co dobrze widać na powyższym zrzucie z niebieskim kanałem Jowisza. By się tego pozbyć można próbować różnych filtrów usuwających szum, choć najlepsze efekty daje - niewielkie rozmycie obrazu:

Maska wyostrzająca - unsharp mask
Tą metodę wyostrzania można stosować na surowe stacki, czy też z niewielką siłą na rozmytych obrazach wyostrzanych waveletami (np. na potrzeby kanału luminancji). Maska wyostrzająca dość szybko wygeneruje spory szum pikselowy i konieczne będzie rozmycie obrazu (przy silnym wyostrzaniu surowych klatek), przez co rzadko jest stosowana. Tak wygląda kanał niebieski Jowisza poddany silnej masce wyostrzającej:


Dekonwolucja
Dostępne są różne filtry dekonwolucji posługujące różnymi matematycznymi wzorami odszumiającymi. W różnych aplikacjach możemy mieć do czynienia z różnymi algorytmami. W Astra Image dostępne są trzy:



Słów kilka o luminancji
Fotografie L-RGB dają spore zalety nad tradycyjnymi fotografiami RGB. Luminancja pozwala połączyć wysoką jakość i ilość szczegółów z barwnym obrazem, który nie zawsze jest tak ostry jak byśmy chcieli. W powyższych sposobach obróbki mogliśmy sobie pozwolić na rozmycie kanałów barwnych i łączenia takich kanałów z nie rozmytą luminancją. Jako kanał luminancji wykorzystuje się kanał czerwony lub jeżeli czułość kamery i jasność obiektu pozwala - pasmo podczerwieni rejestrowane za pomocą filtrów takich jak Astronomik Pro Planet 742 (czy też Pro Planet 804 lub Baader Ir Pass). Im dalej w podczerwień tym mniejszy wpływ seeingu na obraz.
Kanał luminancji pozwala także ograniczyć lub zredukować niewielką rotację planety. Jeżeli algorytm generujący obraz L-RGB jest dość dobry to dopasuje przesunięte barwy do detali w kanale luminancji.
Z drugiej strony fotografie LRGB nie zawsze muszą być lepsze. W zależności od planety fotografia LRGB z czerwoną lub podczerwoną luminancją może mieć zaburzony balans barw jak i utracić niektóre szczegóły. Planetą, której to dotyczy jest np. Mars. Chmury widoczne są tylko w niebieskim paśmie i luminancja z czerwieni lub podczerwieni ich nie ukarze, przez co fotografia LRGB nie będzie tak szczegółowa jak RGB.
Comment article