Multimedia bezprzewodowo poprzez DLNA/UPnP i AirPlay

Urządzenia bezprzewodowe to obecnie w wielu miejscach norma. Mamy bezprzewodowy Internet, bezprzewodową komunikacje poprzez np. Bluetooth, bezprzewodowe myszki, klawiatury, czy słuchawki. Urządzenia multimedialne też zaczynają tracić kable, czy konieczność używania płyt CD/DVD. Możliwe staje się bezprzewodowe przesyłanie obrazu i dźwięku do telewizora z naszego smartphona, komputera, czy bezpośrednio z internetu. Żeby chmara urządzeń mogą między sobą przesyłać zdjęcia, muzykę, czy wideo stworzono zestaw standardów i wytycznych tak jak DLNA, czy stosowany w urządzeniach Apple protokół AirPlay.

Działa to dość prosto. Na komputerze uruchamiamy serwer DLNA, a na np. telewizorze z Androidem kontroler DLNA wyświetla listę klipów dostępnych na naszym komputerze i odtwarza wybrane. Brzmi mocno technicznie, ale na wszystko są proste w użyciu aplikacje i wtyczki sprowadzające wykorzystanie DLNA, czy AirPlay do kliknięci na przycisk w stylu "wyświetl ten film na telewizorze".

W tym artykule zaprezentuję dwa urządzenia. Pierwsze to GOCLEVER nanoDROID X1 będące Androidem na HDMI podłączanym do np. telewizora. Drugie to iPush - prostszy "adapter" HDMI podłączany do telewizora, czy monitora. Oba urządzenia pozwalają na wyświetlanie i odtwarzanie przesyłanych do nich multimediów.

iPush

iPush to proste urządzenie produkowane w Chinach. Cena to 25-30 dolarów, czyli niecałe 100 PLN. Kupić je można na dx.com, czy ebay (z darmową przesyłką). Urządzenie to podobnie jak wiele innych podobnych pozwala wyświetlać i odtwarzać na telewizorze, czy monitorze pliku muzyczne, zdjęcia, czy video. Podłączamy je do portu HDMI, podłączamy zasilanie na micro-USB i gotowe. Do obsługi będziemy potrzebować urządzenia z Androidem. Przyda się także sieć WiFi.

Urządzenie iPush
Port microUSB służący do zasilania

Podłączanie urządzenia

Urządzenie iPush musimy podłączyć do telewizora, albo innego monitora posiadającego złącze HDMI. Oprócz tego za pomocą kabla micro-USB podłączamy do urządzenia zasilanie. Niektóre telewizory posiadają porty USB i można wykorzystać jeden z nich do zasilania urządzenia. Drugie wyjście to użycie zasilacza/ładowarki USB. Po podłączeniu zasilania zapali się niebieska dioda, a na ekranie powinna po chwili pojawić się prezentacja-instrukcja obsługi iPusha (może być po Chińsku na początku).

jeden z ekranów iPush - urządzenie podłączyło się do WiFi
jeden z ekranów iPush

Aplikacja

Korzystając z Androida w Google Play wyszukujemy i instalujemy aplikację iPush. Pozwala ona zarządzać urządzeniem - przesyłać multimedia, jak i kazać urządzeniu połączyć się z naszą siecią WiFi - dzięki czemu inne komputery z tej sieci będą mogły wysyłać do urządzenia swoje multimedia.

Po uruchomieniu aplikacji pojawi się główny ekran z biblioteką multimediów. Zanim zajmiemy się rozrywką warto przejść do pozostałych zakładek żeby skonfigurować urządzenie (wystarczy raz to zrobić po pierwszym uruchomieniu).

aplikacja iPush ekran główny

W zakładce "Devices" powinniśmy widzieć nasze urządzenie. Komunikacja odbywa się po WiFi więc musimy mieć ją włączoną. Jeżeli urządzenie jest widoczne to możemy przejść do trzeciej zakładki "Remote".

aplikacja iPush zakładka devices

W zakładce "Remote" widzimy panel kontrolny urządzenia. Przy pierwszym uruchomieniu zapewne będzie po Chińsku. Wystarczy wejść w zakładkę z symbolem klawisza "A" i wybrać angielski jako język:

aplikacja iPush wybór języka

Wchodząc w pierwszą po lewej zakładkę będziemy mogli wybrać sieć WiFi z jaką urządzenie ma się połączyć. Nie trzeba tego robić, ale jeżeli chcemy wysyłać multimedia z innych urządzeń (albo z pominięciem smartphona) to warto to zrobić. Wszystkie urządzenia (komputery, tablety, komórki itd.) podłączone do tej samej sieci WiFi będą mogły komunikować się z iPushem i wysyłać do niego multimedia.

iPush podłączony do sieci WiFi

W pasku adresu pojawi się adres IP, np. http://192.168.1.103 - pod tym adresem wewnątrz sieci WiFi będzie znajdować ten panel kontrolny urządzenia (gdybyśmy chcieli wejść na niego z innego urządzenia, np. komputera).

Po konfiguracji można już używać urządzenia wysyłając mu multimedia korzystając z opcji dostępnych w zakładce "Library". W najprostszym przypadku będą dostępne tylko pliki ze smartphona, a jeżeli na innych komputerach działają serwery DLNA to także materiały z ich dysków twardych.

Urządzenie iPush po podłączeniu do WiFi powinno stać się dostępne także dla innych mobilnych aplikacji służących do przesyłu/odtwarzania multimediów (w teorii wszystko co implementuje wytyczne DLNA).

iPush odtwarzający muzykę

Trochę o sprzęcie

Urządzenie wyposażone jest w procesor Actions ATV6003 o częstotliwości 400 MHz, 64 MB DDR2 RAM (Nanya NT5TU64M16GG) i 16 MB pamięci FLASH z Linuksem. HDMI 1.3 pozwalający odtwarzać klipy wideo 720p z prędkością 60 FPS (AVI, WMV, RM, 3GP, MKV, MP4, ASF, VOB, MPG, TS, TP, DVIX, MOV) a także muzykę (MP3, WMA, OGG, FLAC, WAV, ACC) i zdjęcia (JPEG, BMP, GIF, PNG). Może być zasilane z USB. Wymaga bowiem tylko 0,5A (5V). Komunikacja odbywa się za pomoca WiFi 802.11 b/g/n (Realtek RTL8188EUS).

Wnętrzności iPush - procesor i RAM
Wnętrzności iPush z anteną wifi

GOCLEVER nanoDROID X1

nanoDROID X1 to jeden z bardzo wielu "dongli" HDMI z Androidem. W odróżnieniu od iPusha dostajemy lepszy hardware oraz pełnego Androida 4.0, jak i port USB OTG, do którego można podłączyć mysz, klawiaturę i inne urządzenia na USB. Z Google Play można instalować aplikacje itd. System z jakim go otrzymujemy posiada odpowiednie oprogramowanie (FireAir) pozwalające wykorzystywać go tak jak iPusha - do odtwarzania multimediów wysłanych poprzez DLNA. Do wysyłania trzeba będzie użyć innej aplikacji niż iPush (np. MediaHouse UPnP, czy BubbleUPnP).

Urządzenie dostępne jest w Polsce i jest chyba jednym z najtańszych - kosztuje niecałe 150 PLN, choć zdarzają się i ceny nieco powyżej 100 PLN. Droższe dongle tego typu zazwyczaj posiadają silniejszy dwurdzeniowy procesor, slot na kartę SD/microSD i np. zewnętrzną antenę WiFi. W zależności od Twoich wymagań możesz dobrać odpowiednio silne urządzenie.

Podłączenie do telewizora, czy monitora przebiega tak samo jak dla iPusha, z tym że dostajemy w zestawie ładowarkę/zasilacz USB. W zestawie znajduje się też kabel microUSB OTG pozwalający podłączać do niego urządzenia ze standardowym złączem USB.

GOCLEVER nanoDROID X1
Porty microUSB w nanoDroidzie

Po podłączeniu i uruchomieniu się systemu możemy zacząć z niego dowolnie korzystać. W odróżnieniu od iPusha możemy zrobić z takim donglem znacznie więcej - czy to przeglądać internet, czy też grać w gry (choć w przypadku tanich dongli tylko w te mniej wymagające).

nanoDROID X1 po uruchomieniu

nanoDROID X1 to jednordzeniowy procesor Allwinner A10S Cortex A8, 512 MB RAM, 4GB pamięci FLASH na system i własne pliki. Całość pracuje pod kontrolą Androida 4.0.4

Oprogramowanie DLNA/UPnP

W przypadku Androida, czy iOS na urządzeniach Apple można bez problemu zainstalować jedną z wielu darmowych (lub płatnych) aplikacji do zarządzania multimediami i DLNA. Ich sposób działania będzie podobny - wybieramy skąd i gdzie wyświetlać (serwer z multimediami i urządzenie renderujące).

Pod Androida dostępne są między innymi MediaHouse UPnP, czy BubbleUPnP. Pod iOS można użyć iMediaShare.

iMediaShare przesyłający obraz do nanoDroida

Pod Linuksem możemy zainstalować i odpalić serwer Rygel, który udostępni pliki multimedialne z katalogów użytkowników. Można także skorzystać z Coherence, który oferuje różne wtyczki, np. do nautilusa. Osoby zainteresowane wykorzystywaniem UPnP/DLNA z poziomu Pythona mogą przyjrzeć się Coherence, jak i temu dokumentowi PDF.

RkBlog

Akcesoria i różności, 11 August 2013

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact