Testy bezwentylatorowego PC z Pentium J5005 plus GTX 1050 Ti
Cztery lata temu testowałem procesor Celeron J1900. Dzisiaj, po czterech latach testuję jego najnowszego następcę, procesor Pentium J5005. Oba procesory posiadają cztery rdzenie i TDP na poziomie 10W. Są to energooszczędne procesory do budżetowych czy bezwentylatorowych komputerów PC. O ile wzrosła wydajność przez te cztery lata? Jak blisko, a może daleko taki procesor znajduje się od procesorów z rodziny Core i3, i5, Ryzen 3? Na jakie osiągi możemy liczyć tworząc bezwentylatorowy komputer łącząc płytę główną Asrock J5005-ITX z kartą graficzną Palit GTX 1050 Ti KalmX? Sprawdźmy.
Celem tego artykułu jest przegląd możliwości i potencjalnych zastosowań płyty głównej ASRock J5005-ITX z pasywnie chłodzonym procesorem. Nieco mniej praktyczną częścią będzie sprawdzenie jak 10W procesor sprawia się w grach. Mając okazję wykorzystałem kartę Palit GTX 1050 Ti KalmX - pasywnie chłodzoną kartę graficzną, która ładnie komponuje się z pasywnie chłodzonym procesorem. Plus RX Vega 64 jako punkt odniesienia (obie karty podłączone przez szynę o długości x1).
Opis procesora Pentium J5005
Procesor J5005 wraz z innymi procesorami z rodziny Gemini Lake to niskobudżetowa energooszczędna półka, dalecy następny procesorów Intel Atom. Procesory te możemy znaleźć w nettopach, biurowych komputerach AiO, czy zintegrowane z płytami głównymi różnych producentów. Można stosować je jako wspomniane komputery biurowe, multimedialne, czy proste serwery, komputery zawsze włączone
. Wybierając opcję bezwentylatorową możemy uzyskać komputer, który jest całkowicie bezgłośny, co czasami ma duże znaczenie. Niemniej takie proste
procesory nie będą miały osiągów znanych z wyższych serii takich jak Intel Core i3, i5 czy AMD Ryzen.
J5005 | J1900 | |
---|---|---|
Data premiery | Q4 2017 | Q4 2013 |
Rekomendowana cena | $161 | $82 |
Litografia | 14 nm | 22 nm |
Bazowa częstotliwość | 2 GHz | 1,5 GHz |
Maksymalna częstotliwość | 2,8 GHz | 2,42 GHz |
Obsługiwana pamięć | DDR3L | DDR4, LPDDR4 |
Układ graficzny | UHD 605 | Intel HD Graphics |
Liczba obsługiwanych wyświetlaczy | 3 | 2 |
Dodatkowo procesor J5005 posiada obsługę instrukcji AES używanych w zadaniach kryptograficznych jak i obsługę 6 linii PCIe (o dwie więcej). Całość została jednak przypłacona znacznie większą ceną. W cenie dostajemy także obsługę 4K 60 FPS (HDMI 2.0), sprzętowo wspierane kodowanie/dekodowanie HEVC 10-bit (H.265) jak i MPEG-2, MPEG-4 AVC (H.264), MJPEG, VP8, VP9 oraz dekodowanie VC-1. Układ graficzny wspiera DX 12, Vulkana w specyfikacji 1.0 oraz OpenGL 4.5 oraz OpenCL 2.1.
Oficjalnie oba procesory obsługują do 8 GB RAM niemniej na płytach Asrocka da się użyć 16GB. Więcej o procesorze J5005 można znaleźć na chipwiki.
Płyta główna ASRock J5005-ITX
Płyta główna ASRock J5005-ITX to jedna z wielu płyt mini-ITX tego producenta ze zintegrowanym procesorem i bezwentylatorowym chłodzeniem. Wizualnie modele z procesorami Gemini Lake (J5005, J4105) jak i poprzednie generacje (w tym J1900) wyglądają praktycznie identyczne. Niektóre procesory dostępne są także na płytach micro-ATX.
Obecnie płyta główna dostępna jest w wybranych sklepach za około 500 PLN i wydaje się być to trochę wysoką ceną. Wersja z procesorem J4105 zaczyna się już od nieco poniżej 400 PLN, a J4005 dostępna jes już od około 350 PLN.
Jeżeli osiągi procesora nie są kluczowe można wybrać tańszy model z nieco słabszym procesorem, lub też nawet szukać poprzednich generacji płyt głównych z procesorem J1900 (a te są nadal bardzo popularne u chińskich producentów).
Układ płyty i dostępne złącza

Na tylnym panelu znajdziemy port HDMI, DVI-D oraz D-Sub jak i złącza PS2, dwa porty USB 2.0 i dwa porty USB 3. Port HDMI obsługuje 4K 60 FPS, DVI-D 1920 x 1200 60Hz a D-Sub 2048 x 1536 60Hz. Dodatkowo porty HDMI i DVI-D obsługują odtwarzanie filmów Blu-ray 1080p (BD).

Na płycie znajdziemy dwa złącza SODIMM (laptopowe) na pamięć RAM DDR4 2400/2133 non-ECC. Oficjalnie wspierane jest do 8GB RAM, ale 16 GB też działa (warto sprawdzić listę oficjalnie obsługiwanych konfiguracji RAM na stronie producenta).
Obok tylnych złączy znajdziemy zamknięte złącze PCIe x1 2.0. Płytę główną można wyposażyć w kartę WiFi/Bluetooth (format 2230) dzięki dedykowanemu portowi M.2. Podłączyć możemy do czterech dysków twardych dzięki czterem portom SATA III - dwa natywne dwa poprzez kontroler ASMedia ASM1061.
Ze złączy mamy jeszcze złącze COM, złącza na wentylator procesora i obudowy (opcjonalne), dwa wewnętrzne złącza USB 2 (trzy porty USB) oraz jedno złącze USB 3 (dwa porty).
Płyta zasilana jest przez standardowe 24-pinowe złącze ATX. Ze względu na niski pobór mocy płyta ta może być zasilana przez bezwentylatorowe zasilacze - czy to Pico-PSU i podobne, czy zewnętrzne zasilacze kostkowe
podobne do tych stosowanych przez laptopy (niektóre obudowy mogą mieć taki w zestawie).
Płyta wymaga obudowy kompatybilnej z formatem mini-ITX. Jeżeli planujesz dodać kartę graficzną lub inną kartę o złączu szerszym niż x1 to trzeba to będzie zrobić przez riser PCIe. Niektóre obudowy obsługują to dając opcję montowania poziomo równolegle do płyty głównej. Szersze obudowy obsługujące format ATX powinny pozwolić zamontować kartę graficzną obok płyty głównej i połączyć ją elastycznym riserem.
BIOS UEFI
Płyta główna używa systemu UEFI. Ustawienia korzystają ze współczesnego interfejsu, niemniej zbyt wielu opcji tam nie znajdziemy. Żeby przejść do ustawień UEFI należy naciskać klawisz F2 lub Del.












Palit GTX 1050 Ti KalmX
Palit GTX 1050 Ti KalmX to obecnie najsilniejsza karta graficzna na rynku z pasywnym chłodzeniem prosto z pudełka. Przy wymiarach 182mm x 142mm nie powinna sprawić problemów w obudowach nie obsługujących długich kart graficznych. Niemniej przy cenie powyżej 700 PLN jest o jakieś 200 PLN droższa od najtańszych możliwych GTX 1050 Ti. Także karty takie jak GTX 1060, RX 580/590 są nieco droższe ale też z raczej wyraźnie lepszym stosunkiem ceny do osiągów (a jeszcze istnieje spory rynek wtórny z lepszymi cenami). GTX 1050 Ti nie jest kartą przeznaczoną do bicia rekordów, czy szaleństwa z ustawieniami w większości gier i trzeba być tego świadomym chcąc zbudować bezgłośny komputer do grania.

Karta wyposażona jest w 4 GB pamięci DDR5 oraz trzy wyjścia obrazu: DisplayPort, HDMI 2.0 oraz Dual-Link DVI-D. Układ graficzny obsługuje Nvidia Ansel (zaawansowane zrzuty ekranu z wybranych gier) czy Shadowplay (nagrywanie rozgrywki). GTX 1050 Ti jest oznaczona jako G-Sync i GameStream Ready. Całość dopełnia obsługa DX12 (12_1), OpenGL 4.5 i Vulkana. Maksymalna rozdzielczość 7680x4320 60Hz (DisplayPort). Producent szacuje wydajność
karty graficznej na 75W. Karta Palita nie wymaga dodatkowego zasilania. W połączeniu z J5005-ITX całość powinniśmy zasilać zasilaczem o mocy około 200W lub więcej.

Osiągi i opłacalność GTX 1050 Ti w 3DMark Fire Strike
Zestaw testowy
Zestaw testowy składa się z płyty głównej ASRock J5005-ITX i opcjonalnych kart graficznych: Palit GTX 1050 Ti oraz RX Vega 64 w wersji referencyjnej. Zestaw był testowany z dwiema konfiguracjami pamięci RAM: 1 x 16GB oraz 2 x 4 GB DDR4. System operacyjny instalowany był na SSD (Crucial MX200 250GB w większości przypadków). Całość zasilana z zasilacza Chieftec Proton 1000W i zmontowana na platformie testowej Streacom BC1.
W czasie wstępnych testów oraz testów temperaturowych procesor jak i karta graficzna Nvidii nie były dodatkowo chłodzone. W czasie pozostałych testów oba radiatory miały bezpośredni nawiew powietrza z wentylatorów Noctua.

ASRock J5005-ITX w czasie testów

Palit GTX 1050 Ti w czasie testów

RX Vega 64
Pobór mocy
Zasilacz podłączony był do sieci poprzez miernik zużycia energii elektrycznej. Zarejestrowany został pobór mocy przez cały system (wliczając zasilacz) dla konkretnych przypadków.

Miernik poboru mocy
Moc pobierana | |
---|---|
Zasilacz wyłączony | 9,6 W |
Zasilacz włączony | 17,4 W |
Komputer włączony, w stanie spoczynku | 64 W |
Benchmarki pod Linuksem | 103 W |
J5005 + GTX 1050 Ti, w stanie spoczynku | 80 W |
J5005 + GTX 1050 Ti, benchmark 3DMark, Furmark | 166 W |
J5005 + RX Vega 64, w stanie spoczynku | 90 W |
J5005 + RX Vega 64, Wiedźmin 3 | 175 W |
J5005 + RX Vega 64, benchmark Superposition | 237,4 W |
Temperatury
Na otwartym stole testowym zarówno karta graficzna Palita jak i procesor na płycie ASRocka nie wykazywały oznak throttlingu. Niemniej pod maksymalnym obciążeniem w zamkniętej obudowie bez aktywnego nawiewu jest on jak najbardziej możliwy. Budując testowy PC z płytą opartą o J1900 wykorzystałem obudowę o siatkowych ścianach zapewniających bardzo dobrą cyrkulację powietrza i w takiej konfiguracji system ten się sprawdził.
Procesor był obciążany przez aplikację CPU-Z natomiast karta graficzne przez Furmarka.

Zdjęcie termiczne procesora pod obciążeniem

Zdjęcie termiczne procesora z chłodzeniem pod obciążeniem


GTX 1050 Ti KalmX pod obciążeniem

Test obciążenia GTX 1050 Ti KalmX w Furmarku
Procesor pod obciążeniem osiąga 75C na otwartej platformie testowej przy temperatura otoczenie 23-25 C. Dodanie wentylatora tuż nad radiatorem zbija temperaturę do nieco poniżej 50 C. Karta graficzna pod obciążeniem osiąga około 85 C, choć takie obciążenie wygenerował tylko Furmark.

Temperatury pod obciążeniem, bez wentylatora

Temperatury pod obciążeniem, z wentylatorem
Osiągi
Xubuntu 18.10
Instalacja dystrybucji Linuksa, w tym przypadku najnowszego Xubuntu nie nastręcza problemów. W przypadku ręcznego partycjonowania należy utworzyć partycję EFI o rozmiarze kilkuset MB. Bez tego nie uzyskamy bootowalnego systemu. Po instalacji nie natrafiłem na żadne problemy z jego działaniem. Aplikacje były responsywne i działały szybko - jak w normalnym biurowym
komputerze.
Poniżej różne testy openbenchmarking.png (Phoronix) w porównaniu do kilku innych komputerów, w tym J1900:
- J5005 versus procesory ARM
- Zestaw benchmarków systemowych
- Testy iGPU w grach
- Testy iGPU w grach - część 2
- Multimedia
- Syntetyczne testy graficzne
- Testy CPU
- Kryptografia
- RAM i testy systemowe
Poniżej kilka wybranych wyników:

Test kompresji 7-Zip

Test szyfrowania pliku

Testy enkodowania plików audio

Blender renderowania na CPU

Blender renderowania przez CUDA

Blender renderowania przez OpenCL

Unigine Heaven z GTX 1050 Ti

Unigine Heaven - obciążenie procesora

Unigine Heaven - zużycie energii elektrycznej na procesorze

Urban Terror
Jak widać w porównaniu do Celerona J1900 poczyniono spore postępy jeżeli chodzi o osiągi procesora jak i zintegrowanego układu graficznego. Niemniej aplikacje zależne od wydajności procesora - czy to jednego rdzenia czy całkowitej wydajności będą mocno ograniczane przez niską częstotliwość i potencjalnie brak obsługi specyficznych instrukcji.
Bezgłośny Linuksowy desktop, centrum multimedialne, serwer - Linux i J5005 wyglądają na dobre, choć relatywnie drogie połączenie - warte jedynie, gdy potrzeba osiągów lub interfejsów tej platformy. W wielu innych przypadkach nawet układy ARM będą lepszą alternatywą.
Poniżej wylistowane podzespoły przez lshw:
Intel Clear Linux
Intel Clear Linux to specjalna dystrybucja Linuksa optymalizowana przez Intela pod swoje procesory. Nie jest to dystrybucja celująca w rynek konsumencki, skupia się na serwera i maszynach obliczeniowych. W zależności od charakteru obliczeń może osiągać znacznie lepsze wyniki od większości jak nie wszystkich dystrybucji konsumenckich (część usprawnień migruje do tych dystrybucji).
W odróżnieniu od Xubuntu 18.10 testowana przeze mnie wersja Clear Linux miała nowsze wersje niektórych kluczowych pakietów (kompilator, MESA itd.). Niemniej w wielu testach wyniki są praktycznie identyczne, czy nawet nieco gorsze (testy wykorzystujące iGPU). Clear Linux osiągnął znacznie lepsze rezultaty w enkodowaniu mp3, PHPBench, czy konwersji grafik z formatu RAW do PPM. Dwa zestawy testów Phoronixa wymienione powyżej zawierają te wyniki - zestaw pierwszy i zestaw drugi.

Desktop Intel Clear Linux
Clear Linux niedawno udostępnił beta-wersję obrazu systemu ze środowiskiem graficznym GNOME (wcześniej trzeba było samemu takie zainstalować) z opcją instalacji za pomocą tekstowego instalatora. Instalator jest dość toporny, ale udanie zainstalował się na komputerze. Dystrybucja nie zawiera klasycznego menedżera pakietów. Zamiast tego aplikacja swupd
zarządza bundlami
oprogramowania. Dla przykładu bundle os-testsuite-phoronix
instaluje sporą ilość aplikacji i bibliotek wymaganych przez większość testów Phoronixa.

Instalator Clear Linux
W przypadku J5005 system operacyjny przygotowywany przez Intela nie ujawnił żadnych ukrytych mocy obliczeniowych procesora. W niektórych specyficznych testach Clear Linux wypada lepiej, ale do zastosowań desktopowych raczej niczego to nie wnosi. Jeżeli chcesz postawić serwer lub maszynę do obliczeń, chcesz poeksperymentować z nową dystrybucją lub najnowszym kodem to Clear Linux może być opcją wartą rozważenia. Musisz jednak dość dobrze znać Linuksa i zapoznać się z dokumentacją dystrybucji ze względu na niestandardowe rozwiązania.
Windows 10
Pod Windowsem mamy dostęp do popularnych benchmarków syntetycznych jak i do gier. Ze względu na złącze x1 PCIe 2.0 za wiele oczekiwać nie można - ale na ile pozwoli taki zestaw. Co będzie wąskim gardłem - 10W procesor czy GTX 1050 Ti?
Oto zestaw wyników testów syntetycznych dla kilku konfiguracji:
- Userbenchmark - iGPU, 1 x 16 GB RAM
- Userbenchmark - GTX 1050 Ti KalmX, 1 x 16 GB RAM
- Userbenchmark - iGPU, 2 x 4 GB RAM
- Userbenchmark - GTX 1050 Ti KalmX, 2 x 4 GB RAM
- Userbenchmark - RX Vega 64, 2 x 4 GB RAM
- PCMark 10 - iGPU
- Cloud Gate - iGPU
- Night Raid - iGPU
- Cloud Gate - GTX 1050 Ti
- Night Raid - GTX 1050 Ti
- Time Spy - GTX 1050 Ti

Cinebench R15

Superposition iGPU

Superposition GTX 1050 Ti

Superposition Vega 64
Do tego szereg gier: Wiedźmin 3 (ze wszystkimi rozszerzeniami), Skyrim SE, World of Warcraft BfA 8.1, Starcraft 2 Legacy of the Void, Frostpunk.
World of Warcraft
Gra podlega ciągłym zmianom i najnowszy patch poza optymalizacjami zużycia CPU przyniósł też sporo problemów i drastyczne spadki wydajności na niektórych konfiguracjach sprzętowych. Gra ma w miarę średnie
wymagania co do karty graficznej, dość sporo zależy od procesora ale pojawiają się też spadki wydajności nie mające jednego jasno określonego źródła. Spadki FPS pojawią się gdy obserwujemy Boralus, czy gdy widzimy dużą ilość aktywnych NPC (lub graczy).
DX 12; 3440x1440
DX 12; 3440x1440; World Boss
DX11; 3440x1440
Karty Nvidii w WoW działały zawsze nieco lepiej pod DX11 niż DX12. Dopiero nowsze Turingi mają sprzętowe usprawnienia pozwalające im efektywniej wykonywać zadania zlecane poprzez DX12. W tym przypadku trudno powiedzieć który tryb jest lepszy. W DX11 mamy kilka FPS więcej w teście z wieloma NPC, ale są to testy zbliżone, lecz nie identyczne.
Niemniej procesor nie wyrabia w bardziej dynamicznych momentach. World Boss z dużą grupą graczy daje ogromny spadek osiągów, do niegrywalnego poziomu. Gra działała na domyślnych ustawieniach. Ich optymalizacja mogła by pomóc, ale na tego typu przypadki raczej za wiele nie pomoże.
Wiedźmin 3
Stary dobry Wiedźmin 3 bardzo dobrze radzi sobie z dostępnym sprzętem i np. nie przekracza 2GB VRAM - a w chwili premiery sporo osób miało karty graficzne z niedużą jak na dzisiejsze czasy ilością VRAM. Niemniej jest to dość wymagający test dla karty graficznej.
GTX 1050 Ti; 1080p
GTX 1050 Ti; 3440x1440
RX Vega 64; 1080p
RX Vega 64; 3440x1440
Karta GTX 1050 Ti staje się wąskim gardłem dla 10W procesora. Z kartą RX Vega 64, nawet przy złączu PCIe x1 2.0 w walce z Utopcami mamy przy 1080p nawet dodatkowe 20 FPS. Jeżeli chcielibyśmy mieć bezgłośny PC do grania w Wiedźmina 3 to dla GTX 1050 Ti trzeba by skręcić jakość i ograniczyć się do rozdzielczości 1080p. Procesor też jest bliski swojego maksimum, ale jak widać w klipach z RX Vega - ma pewne limity.
Starcraft 2
Wciąż żywa gra RTS Blizzarda. Silnik nadal wykorzystuje DX9 i choć gra ma niskie wymagania - jest ograniczona przez osiągi procesora, szczególnie przy dużej liczbie jednostek. Grając w trybie współpracy gdy mogą rozegrać się bitwy pomiędzy bardzo dużą liczbą jednostek limity osiągnąć mogą nawet najnowsze topowe procesory. W pozostałych przypadkach liczba jednostek jest znacznie mniejsza.
GTX 1050 Ti; 1080p, 1vs1
GTX 1050 Ti; 1080p, Tryb współpracy
Gra działa dość sprawnie do czasu ruchu większych ilości jednostek, wtedy FPS spada proporcjonalnie do ilości jednostek. Gdy karta graficzna ma temperaturę zbliżoną do temperatury otoczenia gra musi dokonywać obliczeń dotyczących jednostek na procesorze, co przy słabym rdzeniu prowadzi do spadku ilości klatek, nawet do kilku klatek na sekundę przy dużych starciach.

Ruch dużej ilości jednostek drastycznie pogarsza płynność gry

Także na najniższych ustawieniach
Skyrim SE
Gra legenda można powiedzieć. Nie ma wysokich wymagań jak na obecne czasy. 64-bitowa wersja SE dodatkowo poprawia sytuację.
GTX 1050 Ti; 3440x1440
RX Vega 64; 3440x1440
Gra daje radę i utrzymuje około 50 - 60 FPS z niewielką ilością przycięć w bardziej dynamicznych momentach. Bezgłośny PC nadaje się do grania w Skyrima na dużej rozdzielczości 3440x1440, ale tak na limicie.
Frostpunk
Gra z świetną muzyką i oprawą graficzną. Mimo iż nie wydaje się być wymagająca to jednak te wszystkie animacje i logika gry stawiają dość znaczące wymagania.
GTX 1050 Ti; 1080p
GTX 1050 Ti; 3440x1440
RX Vega 64; 3440x1440
Gra bardzo długo ładuje się i widać całkowite obciążenie procesora. Gdy rozgrywka się już zacznie na GTX 1050 Ti mamy jakieś 20-30 FPS. Więcej z RX Vega 64. Dla obu kart gra jest grywalna, choć w przypadku GTX 1050 Ti rozdzielczość 3440 x 1440 nie da nam idealnie płynnej rozgrywki. Procesor też jest bliski limitu.
Podsumowanie testów
Procesor J5005 jak na 10W TDP radzi sobie znakomicie. W wielu obszarach widać znaczący przyrost wydajności względem pierwowzoru - Celerona J1900. Jest też bliski zapewnienia płynności rozgrywki w mniej wymagających grach. Praktycznie da się grać w Wiedźmina 3, Frostpunka a tym bardziej Skyrima. Nie są to osiągi godne flagowych podzespołów, ale z technologicznego punktu widzenia robi wrażenie.
Oczywiście J5005 nie jest procesorem jaki powinniśmy wybrać jeżeli chcemy zbudować budżetowy komputer do grania. Cena/osiągi raczej ograniczają użycie tej płyty głównej jak i dostępnych na rynku nettopów czy komputerów do zastosowań biurowych, multimedialnych, czy domowych serwerów, komputerów zawsze włączonych
.
Komputery bezwentylatorowe kontra komputery ultra-ciche
Płyta główna ASRock J5005-ITX to obecnie chyba najsilniejsza płyta główna z wbudowanym procesorem posiadająca pasywne chłodzenie. Nie jest to jednak maksimum jeżeli chodzi o pasywne chłodzenie. Na rynku dostępne są radiatory typu Arctic M1 czy NoFan CR-80EH pozwalające pasywnie chłodzić współczesne desktopowe procesory (za wyjątkiem tych o wysokim TDP). W przypadku pasywnego chłodzenia kart graficznych sprawa wygląda gorzej, ale nadal można próbować stosować duże radiatory dostępne jako zestawy do niektórych kart graficznych.
Pasywne chłodzenie działa o ile przepływ powietrza nie jest ograniczony. Jeżeli przepływ ten jest nawet nieznacznie poprawiony przez duży wolno obracający się wentylator to temperatury powinny być znacznie lepsze. To sprowadza nas do kwestii opłacalności komputerów bezwentylatorowych - oczywiste jest że to kompromis - większa cena kosztem ograniczonych osiągów.
Na rynku nie brakuje cichych układów chłodzenia. Duża wieża-radiator na procesor, czy karty graficzne z ogromnymi układami chłodzenia, czy też chłodzenia wodne. Duże wentylatory o niskich prędkościach obrotu będą ciche zapewniając odpowiedni przepływ powietrza. Te mniejsze będą kręcić się szybciej, a hałas może być bardziej dokuczliwy. Jeżeli chcesz zbudować ultracichy i efektywny cenowo komputer - polecam iść w kierunku optymalizacji wentylatorowego chłodzenia, wygłuszonej obudowy (ale takiej z dobrym przepływem powietrza), czy wybiórczo - chłodzenia wodnego (tak by hałas pompy nie psuł efektu końcowego).
Spojrzenie w przyszłość
W 2019 czeka nas premiera procesorów AMD wykonanych w 7nm procesie technologicznym TSMC. Także karty graficzne AMD a i zapewne Nvidii też zostaną wydane w nadchodzącym roku. Intel walczy ze swoim 10nm jak i 7nm procesem technologiczny i kwestią czasu jest pojawienie się nowych generacji produktów. Procesory Gemini Lake zastąpione zostaną w pewnym momencie procesorami nowej generacji - to da nam kolejny skok osiągów przy zachowanym TDP. 10 W procesor, który już prawie nadaje się nawet go grania stanie się jeszcze wydajniejszy i okazać się może że następca J5005 będzie wystarczający do obsługi wielu obecnych gier. Także GTX 1050 Ti KalmX powinien doczekać się swojego następcy. Bezwentylatorowe komputery o dobrych osiągach mogą stać się możliwą do osiągnięcia niszą.

Odtwarzanie płyty Blue Ray działa z dedykowanym odtwarzaczem
Comment article